K. A. Tuckerová: Osud hněvu a plamene

Procitnout v magickém světě namísto toho normálního zní knihomolům jako splněný sen, pro Romy se však stane noční můrou, neboť by mohla přijít o život, pokud rychle nezapadne do své role.

Jednadvacetiletá zlodějka Romy pracuje pro newyorského mafiána, a ačkoli má lepší život než dříve na ulici, chce ho získat zpět do svých rukou. Situací však řádně otřese záhadná žena, která za její vysvobození žádá protislužbu – pomoc se záchranou svého manžela. Nezmíní se však, že tím Romy odešle do neznámého magického světa. Nejenže musí Romy přijmout existenci magie a různých tvorů, také se musí vypořádat se svou novou identitou elfí princezny, která se podílela na vražedném spiknutí proti rodině svého snoubence krále Zandera. Ten ji za to nenávidí, avšak dřívější silné city nevyprchají rychle. Romy postupně zjišťuje, že je pouhým pěšákem v něčí velké hře.

Hlavní postavy působí velmi realisticky a komplexně, čtenář je celkem dobře pozná, a tak se do nich dokáže lépe vcítit. Snadno si oblíbí Romerii a její svéráznost, důvtip a srdečnost, zatímco k Zanderovi si najde cestu postupně, jak autorka odhaluje stránky jeho osobnosti. K. A. Tuckerová moc hezky a věrohodně vytvořila vzájemnou chemii a pouto Romerie a Zandera. V Osud hněvu a plamene najdete i pár peprnějších scén, které pěkně zapadají do příběhu.

Román se odehrává převážně v magickém světě v království Islor, které má nepřátelské vztahy se sousedním královstvím Ybaris. Obě království věří ve čtyři osudy, magické bytosti, které mají moc měnit životy lidí a přinesly do světa živelnou magii. Ti, kteří mají spojení s živlem, se nazývají vzývači a elementálové, pokud mají spojení se dvěma či více. V Ybarisu jsou posláni na výcvik a následně slouží své zemi, nicméně je během života postihne šílenství, které však v sobě může ukrývat stopy po proroctvích. Ybaris nechce, aby měl Islor k vzývačům přístup, a tak se jich v celém Isloru vyskytuje minimálně. Nevyzpytatelné osudy mohou přivolávat jedině elementálové, a pokud o něco požádají, není to bez rizika, a tak je jejich přivolávání dlouho zakázané. Kromě smrtelníků a vzývačů se v Isloru a Ybarisu vyskytují elfové a magičtí nesmrtelní připomínající elfí upíry, mezi kterými dlouho panují nepřátelské vztahy. Autorka má svůj svět pečlivě a rozmanitě vytvořený a postupně ho čtenáři představuje.

Osud hněvu a plamene má spletitější dějovou linii, na kterou se nabalují nové informace a postranní dějové linky. Čtenář se však v tom celkem vyzná a příběhu nechybí napětí, intriky, zvraty a akce. Autorka do románu vetkala téma otroctví a útlaku, rozdílů ve vrstvách společnosti a vnímání i myšlenky na změnu. Též začlenila téma předsudků, nepochopení a nenávisti vůči jinému druhu.

K. A. Tuckerová napsala příběh z pohledu Romy v první osobě a vážnější atmosféru častěji odlehčuje. I přes větší množství popisného textu tempo poměrně svižně plyne a i stránky čtenáři rychle ubíhají, neboť ho příběh udrží napjatého a dychtivého. V textu se též občasně vyskytují vulgarismy či historismy.

Kniha Osud hněvu a plamene by neměla ujít pozornosti těm, kdo hledají chytlavé, napínavé a neotřelé počtení s romantikou a nevadí jim objemnější svazek.

Vydal: Fragment, 2024
Překlad: Josef Kalousek