Dopisy Otce Vánoc – vánoční kouzlo a duch jedné výjimečné anglosaské rodiny

Kouzlo Vánoc mohou nejvíce procítit nevinné a čisté dětské duše, které v něj stále ještě věří. Opravdu nikdy neuškodí se ponořit do ducha Vánoc časů minulých, sic nedávných, přesto již v nedosažitelné minulosti zaznamenaných.

Nejlépe k tomu přispívají původní psané vánoční příběhy, v tomto případě dopisovou formou. J. R. R. Tolkien vytvořil všem svým dětem opravdu nádhernou vánoční tradici, v níž jim psal Dopisy Otce Vánoc. Knihu vydalo těsně před Vánocemi nakladatelství Argo, pro české čtenáře konečně v kompletní verzi, v nádherném grafickém zpracování. Na jejích stránkách čtenář najde kromě samotných textů faksimile prakticky všech dochovaných ručně psaných dopisů a malovaných obrázků, které coby Otec Vánoc napsal Tolkien za úctyhodných třiadvacet let svým čtyřem dětem.

A vlastně nejen coby Otec Vánoc. Psal i za jeho věrného pomocníka – ledního medvěda Karhu, později ještě přidal dopisy od elfího tajemníka Ilberetha. Dokonce každá postava měla jiný grafický projev – nejen psaný, nýbrž i v osobitém ztvárnění malovaných obrázků (vánočních pohlednic). Jak Tolkienovy děti rostly a ve věku dovršených čtrnácti let věku si přestávaly tradičně věšet vánoční ponožku, stejně tak i ve své pomyslné dospělosti přestaly Otci Vánoc a jeho přátelům a pomocníkům psát dopisy. Jejich jména se proto postupně začala z oslovení v hlavičkách dopisů vytrácet. Ovšem byly zmíněny v závěrečných vzpomenutích a přáních k vánočním svátkům. Poslední dopis byl datován na Vánoce probíhající ve válečném roce 1943, kdy nejmladší z dětí, dcera Priscilla Anne, dovršila čtrnácti let.

Za zkompletování a editorskou práci můžeme děkovat Baillie Tolkienové, manželce Christophera Tolkiena. Díky ní tato úžasná a neskutečně něžná kniha plná otcovské lásky k dětem mohla spatřit světlo světa. A každý, komu se dostane do rukou, se může doslova rozplývat nad jejím silným, mocným a láskyplným kouzlem.

Veškeré popsané příběhy běžných strastí Otce Vánoc, líčené z různých pohledů, o to více pobaví, pokud Otec Vánoc kupříkladu vypravuje, jak málem Karhu zkazil celé Vánoce. Lední medvěd se následně obhajoval tím, že vše bylo naprosto jinak a on nenese pražádné viny, i když nese. Anebo když došlo ke zlomení Severní tyčny, neb je to opravdu vysoká tyč zaražená do země označující umístění Severního pólu, což zničilo původní dům Otce Vánoc a ten se musel přestěhovat do nového obydlí. Nemluvě o objevení jeskyní s přemnoženými skřety (za což mohl také lední medvěd), kteří jako škodná kradli dárky připravené ve sklepení pro vánoční nadílku.

Už v těchto nádherných a milých příbězích je vidět autorova fantazie ubírající se do světa Středozemě a k jeho nejslavnějším, celosvětově známým knižním příběhům. Ovšem hlavně je to nepopiratelný důkaz toho, že J. R. R. Tolkien byl především člověkem a bezmezně milujícím otcem. Navíc se jedná o neocenitelnou sondu do vánoční atmosféry anglosaské rodiny v první polovině minulého století.

Knihu si mohou užít svorně rodiče s dětmi, anebo i starší děti úplně samy při četbě a prohlížení. Neměla by chybět pod vánočním stromečkem, když už ne o těchto Vánocích, tak určitě o některých příštích.

Vydalo: Argo, 2023
Původní název: The Father Christmas Letters (2009)
Editorka: Baillie Tolkien