Josef Pecinovský: Mirzova vize

V roku 2034 sa všetci ľudia na planéte prepadnú do minulosti. Miesto kávičky v práci dostanú tvrdý šok v podobe nehostinnej krajiny bez moderných technológií plnej neľútostných dravcov.

Aj Martin takto vystupoval z auta, keď z ničoho nič ostal stáť na vrchole neznámej hory s plachtiacimi vtákojaštermi na oblohe. V ruke nefunkčný mobil, vo vačku malý nožík, miesto súdu tohto právnika čaká ťažká skúška prežitia…

Príbeh sa delí na dve časti. V prvej dostanete náhľad do situácie prostredníctvom Martina. Musí sa naučiť prežiť v nehostinnom svete a nájsť iných ľudí. Postupne odhalí tajomstvá džungle okolo seba aj nepokojné informácie. Časť príbehu je rozprávaná retrospektívne zo zápiskov. Táto časť vysvetľuje mnoho, čím dostávajú smer ako postavy, tak čitateľ.

V druhej časti Josef Pecinovský vymení Martina za Diega. Posunie príbeh späť do roku 2034, konkrétne deň pred koncom civilizácie. Tu nastupuje tá sci-fi polovička knihy, vyplávajú na povrch ďalšie dôležité informácie. Autor sa začne baviť o teóriách a fyzike. Zdá sa tiež, že prepad bol plánovaný nejakú dobu a aj Martin si do istej miery vedel niektoré veci spojiť, síce to nebolo vôbec spomenuté. Autor sa hrá s časovými rovinami, mení históriu, rozpráva o záhadných silách mimo ľudské chápanie. Cieľ je jasný: varovať svet v 21. storočí pred nevyhnuteľnou skazou.

Na akčnej obálke knihy vidíte neznámeho muža ala Indiana Jones sediaceho na veľkom teropodovi podobajúcom sa T-rexovi. Nesúď knihu podľa obalu tu platí o to viac, pretože obálka naozaj klame. V knihe nie je takmer žiadna akcia, jedná sa o realistické sci-fi, kde nájdete predovšetkým roztržky medzi ľuďmi.

Josef Pecinovský je scifistom známe meno. Pre tých ostatných je prvé stretnutie s autorom kostrbaté. Pecinovský mení okrem postáv aj žánre, keď si človek privykol na Martinov pohľad v praveku, zmení sa prostredie aj postava. Vlastne sa zmení všetko, čas, postava, štýl rozprávania aj žáner. Vďaka tomu bola kniha nepredvídateľná a veľmi unikátna, ale zároveň sa do nej ťažko človek začítal.

Navyše, Martin je prekvapivo ohybný právnik. Zvláda slušné základy výpočtov fyziky, bol veľmi praktický a logický individuál. Ideálny exemplár pre stresové situácie. Diego je ako výnimočný podaný od začiatku, vďaka jeho vysokému IQ. Problém nastáva vtedy, keď sa z neho stáva deus ex machina. Aj keď je časový prepad život ohrozujúcou situáciou, o Diega sa nebudete báť. Možno tušíte, možno nie, že nie každý prežije, pretože, povedzme si na rovinu, sú tu dinosaury… Ale Diego má určité začiatočnícke výhody. Ako keď zapnete hru, Martin je na úrovni 1 a musí sa vypracovať, ale Diego začína na krásnej úrovni 55.

Mirzova vize je zvláštny kúsok. Je to unikátná myšlienka v nezvyčajnom pracovaní. Druhá sci-fi časť nie každého zaujme. Mnohé sci-fi prvky nie sú dobre vysvetlené a skôr pôsobia fantasticky, pretože ich uveriteľnosť kolíše. Skok zo survivalovej prvej časti, ktorá je exotická a plná zaujímavých zvratov, jej tiež neprospel. Všeobecne je Mirzova vize síce zaujímavým kúskom v knihovni, ale neoslní dostatočne.

Vydala: Epocha, 2023
Počet stran: 320
Cena: 329 Kč