Neviditelná kniha – Neklidný Tauril

Projekt Neviditelná Kniha: Neklidný Tauril vznikal istú dobu a podieľali sa na ňom viacerí ľudia, medzi ktorými snáď najviac vytŕčalo meno Haniny Veselej. Tá pracovala ako na textoch, tak aj na korektúrach. Hlavným dizajnérom knihy je ale Martina Magdová. Zvyšné zvučné mená, akými sú Vojtěch Přibyl, Julius Karajos, Jan Filip a Michaela Merglová, prispeli do tohto sveta svojou malou, ale za to veľmi dôležitou troškou.

Neklidný Tauril je herná príručka, ktorá je oproti iným knihám rovnakého zamerania menšia a aj o niečo chudobnejšia. Zavedie nás na kontinent Tauril, v ktorom navštívime ostrov Thuren, veľkomesto Kalus a exotickejší Agol Zar. Síce ide o tzv. územie „Neklidný Tauril“, ale mapa v úvode, bohužiaľ, ukazuje len Južný Tauril, pričom jej chýba legenda (a možno aj zaznamenané hranice).

Svet ako taký pripomína svet Warhammer Fantasy. Kontinent sa súčasne spamätáva z pádu vlády Cirkvi Nebeského Ducha. Tranzit však nie je taký jednoduchý a získaná sloboda je nasledovaná občianskymi vojnami o nadvládu vo vytvorenom mocenskom vákuu. Okrem toho je tu stále Chaos a démoni, ktorí môžu obyvateľom komplikovať životy ešte viac. Práve cirkev, ktorá sa dá porovnať vo Warhammere s prevládajúcou vierou v Sigmara (a s jeho následným pádom), tvorí zaujímavú premisu v celom príbehu.

História kontinentu je, bohužiaľ, zhrnutá len do dvoch stránok, čo mi príde ako strašne málo. Nedetailné a plané vysvetlenie udalostí nevtiahne ani do problematiky, ani nenavodí pocit živého sveta. Kým príručka sa všetko toto snaží odôvodniť tým, že rozprávač si môže zvyšok dotvoriť sám, vy ako hráč máte pocit, že tu jednoducho niečo chýba. Nie je ľahšie pomeniť už vytvorené veci? Alebo vyrozprávať vlastný príbeh v riadne vytvorenom pohlcujúcom svete ako sa stále na niečo odvolávať? Viacero kľúčových udalostí rozvedených do väčších detailov by mohlo viesť k vytvoreniu naozaj epických dobrodružstiev inšpirovaných práve týmito príhodami. Mnohé iné svety pre hráčov sa venujú histórii podstatne detailnejšie a určite im to neuškodilo.

Miesto toho sa kniha venuje samotným náčrtom troch kampaní. Tri lokality – Thuren, Kalus a Agol Zar – tri kľúčové skupiny, ku ktorým sa môžu hráčske výpravy vydať, a samotné zápletky s postavami na dobrodružstvo. Osobne som veľkým fanúšikom herných lokalít, ktoré by som mohla využiť pre moje vlastné dobrodružstvo. Neviditelná kniha ponúka niekoľko máp, ale žiadne detailnejšie mapy či náčrty krajov nehľadajte. Mapy väčších mierok ukazujúce celý ostrov či jedno mesto vám musia vystačiť. Nebolo by možno zlé spomenúť nejaké zaujímavé body v okolí kľúčových miest, napr. nejakú bažinu, jaskyňu, pláň, domorodú dedinku, okolo ktorých by sa dali tvoriť príbehy.

Keď už sme u tých náčrtov a máp, tie nakreslil Julius Karajos a vôbec nie sú zlé, kvalita je postačujúca. Na druhú stranu ilustrácie často nevyzerajú veľmi profesionálne a ich orezanie s guľatými okrajmi zasadené do textu pôsobia študentským dojmom Wordu 2003. Autor ilustrácií Daniel Franc sa bude musieť nabudúce viac posnažiť, pretože ani anatomicky mi niektoré neprišli úplne najlepšie. Viem si predstaviť tieto kresby pri iných projektoch, ale do Taurilu sa mi jednoducho nehodili. Pri obrázkoch je to teda kolísavá kvalita. Obálka od Petra Šťovíka sa dočkala zmiešaných reakcií. Niekto tvrdí, že nie je dosť dynamická, neukazuje dostatočného ducha a podobne, osobne sa mi však páči a príde mi ako ideálna pre tento formát knihy.

Neklidný Tauril je zaujímavý projekt, ktorý má trochu kostrbatý začiatok. Som si istá, že pár inšpirácií predsa len využijem, pretože samotný svet nie je taký zlý a má niekoľko zaujímavých nápadov. Vytvorenie príbehu pre mojich hráčov od úplného začiatku som ale vyhodila z hlavy, pretože by som musela vymýšľať viac ako treba. Budem teda pokračovať v rozprávaní príbehu vo svete Faerûn z Dungeons & Dragons, ktorý obohatím o Taurilové prvky.

Knihe by viac pristalo, ak by sa venovala iba samotnému svetu, a následne sa vydaly dodatky, či druhá kniha, ktorá by sa venovala možným zápletkám. Možno by stačilo pridať ďalších pár desiatok stránok do prvej knihy, ktoré by sa popasovali trochu viac aspoň s históriou sveta. Napriek tomu je ale Tauril stále dostatočne inšpiratívny pre mnoho ľudí, pretože pre rozprávačov (alebo pánov jaskyne), ktorí využívajú vytvorené svety a pre zmenu by chceli stvoriť svoj vlastný, je Neklidný Tauril dobrým pomocníkom.

Vydalo: Mytago, 2017
Autoři: Martina Magdová (hlavní designér), Vojtěch Přibyl, Julius Karajos, Jan Filip, Michaela Merglová, Hanina Veselá
Obálka: Petr Šťovík, Cyril Gaja