Jan Kotouč: Strnadův efekt

Matěj Strnad bol donedávna obyčajný skladník – než sa jeho úplne normálny život priemerného občana obráti hore nohami kvôli mimozemskej invázii.

Po celom svete sa objavujú mimozemské portály určené vykynožiť všetko živé na Zemi bez rozdielu. Niektoré sú v mestách, iné v horách, lesoch, ale nájdu sa aj pod zemou či vo vzduchu. Vyžarujú neznáme častice, ktorých efekt je smrť do niekoľkých mesiacov. Keď sa jeden z týchto portálov objaví priamo u Matěja, z pekla šťastie spôsobí, že ako jediný neuhynie. Miesto toho sa prebúdza v nemocnici, na ruke má zvláštny mimozemský hnus a je jediný, kto dokáže zatvoriť tie prekliate portály. Matěj Strnad sa práve stal jedinou nádejou ľudstva.

Aj obyčajný človek môže byť hrdina. Stačí k tomu štipka náhody, vytvorenie ideálnych podmienok, čo i len na jednu sekundu, a celý život, ktorý ste doteraz viedli, je zrazu bezpredmetný. Môžete sa ľutovať, bojovať s realitou, alebo sa záležitosti postaviť čelom. Človek musí mať odhodlanie a dostatočne pevné nervy. Dve vlastnosti, ktoré v sebe skladník z Mostu našiel.

Jan Kotouč je známy autor military sci-fi sérií Sektor Hirano, Centrální impérium a alternatívnej histórie, ktorú stvárnil v sérii České země. Jeho špecialitou sú space opera, námorné letectvo a očividne aj písanie dlhých sérií. Tento rok však prekvapil samostatnou knihou Strnadův efekt, ktorá je plná akcie, dejových zvratov aj popkultúrnych referencií.

Gro celého príbehu je postavené na jednom mimozemskom telese s plánom vyhubiť všetok život na Zemi. Nikto nevie, prečo si dáva na čas, svetové mocnosti sa môžu len dohadovať. Češi to v tomto prípade vyhrali, vytiahli si divokú kartu v podobe Strnada. Príležitosti sa treba chytiť, takže Matěj opúšťa domov a vydáva sa na cestu po Česku aj Slovensku, aby zatvoril portály.

V kritických situáciách často nastupuje sarkazmus a humor. Je to bežná obranná taktika mnohých ľudí. Vďaka tomu, aj keď si uvedomujete celú zvrátenosť situácie, ľudstvo prakticky vymiera a vy ste bezmocní. A aj tak sa budete dosť často smiať. Na vine je vtipkovanie so slušnou hromadou popkultúrnych referencií, ktoré autor skvelo zakomponoval do konverzácií. Humor vôbec nenarušuje atmosféru, nenúti sa, pôsobí prirodzene.

K svetovej apokalypse patrí aj brutalita, smrť a mnoho zbraní. Pre umocnenie situácie je hlavná príbehová linka prepletená „svetovým“ pohľadom. Kratšie intermezzá sú z rôznych kútov sveta a majú rôznych aktérov. Zmena prostredia vôbec nenarúša čítanie, nemusíte sa báť. Je to vďaka tomu, že tieto kratšie kapitoly nasledujú vždy po dokončení dôležitého úseku v deji. Svet je vďaka tomu zase o niečo širší a živší.

Samozrejme konflikt má dve strany. Keď sa Strnadovi darí, tam hore na orbite kypí zlosťou mimozemšťan. Hrajú hru na mačku a myš, raz vyhrá Matěj, raz mimozemský byrokrat. Vesmírny votrelec je zaujímavý, síce sa o ňom zase tak veľa nedozvieme. Čriepky informácií postupne formujú obraz neznámej bytosti a spoločnosti, z ktorej pochádza. Nie je to žiadny Alzák, ale jeho prítomnosť ľudí otravuje asi rovnako.

Pokiaľ poznáte autorovu tvorbu, Strnadův efekt sa vám bude určite páčiť. Pokiaľ ste od Honzy Kotouče ešte nič nečítali, táto kniha je ideálnym vstupom do jeho diela. Neočakávajte žiadny komplikovaný dej s rôznymi príbehovými líniami. Táto kniha je jazda plná akcie, neistoty, objavovania a dejových zvratov, ktoré vám dokážu vyčariť úsmev na tvári.

Vydal: Brokilon, 2023
Obálka: Tomáš Flak
Počet stran: 350