Ostravský páter bojuje s okultními silami

Skřipského Ostravský páter, byť se dá číst samostatně, navazuje zhruba tam, kde skončila Ostravská mystéria, soubor kriminálních povídek z moravskoslezského regionu, v nichž se bývalý legionář Martin Vácha potýká s nadpřirozenými bytostmi a okultisty. K ruce mu byl katolický farář se zájmem o okultní literaturu Josef Bronský. Ten se stal hlavním hrdinou volného pokračování.

Ostravský rodák, vystudovaný historik a politolog Marek Skřipský má na svém kontě osm knih a u dvou je uveden jako spoluautor. Ať už jde o čtyři detektivky v hlavní roli s inspektorem Rádlem, dvě knihy z alternativní historie, které napsal s Tomášem Bandžuchem, nebo dvě kriminálky s nádechem fantasy z ostravského regionu, všechny mají jednoho společného jmenovatele a tím je období první republiky. Marek Skřipský má toto období naší historie rád a má ho i poctivě nastudované, což už dokázal v povídkovém románu Ostravská mystéria

“Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad.“ François Villon

Ostravský páter jsou příběhy z období velké hospodářské krize mezi roky 1928 a 1935. Mohlo by se zdát, že rázovitého Ostravska a především malebné obce Třebovice, kam páter Bronský začátkem roku přesídlil, se nezaměstnanost netýká. Přesto se nově jmenovaný numerář Opus Dei musel popasovat nejen s nadpřirozenými bytostmi, ale také se zoufalci, kteří hříchy proti božím i lidským zákonům spáchali spíše ze zoufalství. Zatímco v Ostravských mystériích se většina z osmi povídek točila kolem mytických bytostí, tady se autor, co se tajemna týká, docela rozmáchl a v samém závěru knihy pustil fantazii ze řetězu úplně. Ale pěkně popořádku.

Povídka Prší a prší má hodně pomalý rozjezd. Marek Skřipský se snaží oslovit i ty, kteří nečetli předchozí knihu, a tak prvních několik stran věnuje poměrně zdlouhavému uvedení čtenáře do politické i ekonomické situace v tehdejším Československu a vysvětluje, jak se stalo, že se rozšafný a tvrdohlavý Bronský stal zaměstnancem organizace, která potírá nadpřirozené bytosti, ale především zkoumá paranormální aktivity na území ostravského regionu a získané znalosti se snaží využít ve prospěch církve. Po možná nezbytném, ale trošku školometsky pojatém úvodu na scénu přichází hydron (obluda vzniklá z vody a vzhledem připomínající Moorova Bažináče). Modus operandi je zde stejný jako v povídkách z předchozí knihy. Něco řádí v našem lese, četníci nejsou schopni určit, co to je, páter Bronský obludu identifikuje a zlikviduje.

Ještě v povídce Mineralista řeší Bronský případ sebevražd mladých nadějných katolíků klasickým způsobem, ale hned v povídce Víla a četník tento postup Marek Skřipský s velkou parádou opouští a servíruje nám takřka humorně laděnou povídku o průniku sfér a rusalce, která se rozhodne zkusit štěstí v našem světě.

Velký sjezd pak přivádí na scénu spiritistický spolek Bratrství a jednu z hlavních postav předchozí knihy – učitele Váchu. Tomu páter v součinnosti se spiritisty pomáhá vypátrat vraha jedné z jeho studentek. Nicméně ani tady nejde o detektivku v pravém slova smyslu. Skřipský zde také neváhá, stejně jako na mnoha místech knihy, zapojit do děje historické osobnosti, které v té době v moravskoslezském regionu žily a působily.

Svým námětem je také originální povídka Snílci a spáči, v níž je terénní kněz vinou Opus Dei proti své vůli vtažen do pátrání po člověku, který ve snech terorizuje nezdárného syna jednoho z nejbohatších lidí v kraji. Důsledky výše zmíněné ekonomické krize pak dolehnou na Třebovice v povídce V jesličkách, v níž se Bronský pokusí zastavit řádění satanistické sekty.

Název povídky Kříž proti svastice naznačuje, že se na scénu vrátí někdo z agentů právě se rodící třetí říše. Podobné téma už autor zpracoval v předchozí knize, ale tady ho pojal více jako špionážní drama. Jako nejproblematičtější vidím povídku Putují už celé věky. V ní se autor utrhl ze řetězu a snaží se do tajemnem načichlého, přesto veskrze realisticky pojatého světa napasovat příběh o cestování do paralelních světů. Ten už ovšem zpracoval mnohem lépe v příběhu Výpravy jinam. Přestože zápletka působí, jako by ji do knihy narouboval násilím, dokázal alespoň v této závěrečné povídce uzavřít nejen dějový oblouk Bronského poslání v řadách Opus Dei, ale téměř všech aktérů příběhu.

Ostravský páter rozhodně má co nabídnout. Ať už jde o samotné případy, které jsou originální a zajímavé, zapojení historických postav do děje či vytěžení autorových znalostí historie ostravského regionu, vždy jde o něco, co potěší oko čtenářovo.

Závěrem bych rád zmínil ilustrace Pavla Bláhy, které svým duchem hodně připomínají Sin City Franka Millera. Jak píše nakladatel Michael Bronec v úvodu ke galerii, jež je součástí knihy: „Bláha si svou šanci ilustrovat Ostravského pátera vysoutěžil ve čtenářském hlasování na FB Strak na vrbě.“ A já myslím, že právem. Jeho černobílé, takřka noirové obrázky pasují k Bronského eskapádám jako kolárek a růženec ke katolickému faráři.

Vydaly: Straky na vrbě, 2023
Ilustrace: Pavel Bláha
Obálka: Jana Šouflová