F. T. Lukens: Šťastně až navěky?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký osud čeká vyvoleného hrdinu potom, co porazí temného pána a osvobodí království od letité tyranie?

Arek měl o sobě určité pochybnosti, když ho před pár měsíci navštívil divný čaroděj, předal mu svitek pergamenu s věštbou a oznámil mu, že je předurčený k velkým věcem. On a jeho přátelé, které sesbíral v průběhu následné víc než dobrodružné cesty, ale nakonec všechno do puntíku splnili. Probili se až do sídla temného vládce a Arek mu mírně nešikovně sťal hlavu. Nikdo z nich ale už jaksi nepřemýšlel nad tím, co se má stát dál. Když proto Arekův nejlepší přítel Matt navrhne, aby se Arek dočasně prohlásil králem, dokud se jim společně nepodaří osvobodit princeznu a dědičku říše léta uvězněnou ve věži, Arek ho poslechne.

Že je něco špatně, pochopí už ve chvíli, kdy se mírně zaneřáděná koruna dotkne jeho hlavy. Že je totálně nahraný, mu dojde krátce na to, co dorazí do věže a zjistí, že princezna už dlouho není mezi živými. Arek rozhodně nikdy nechtěl stát v čele čehokoliv, ale teď se zdá, že mu nic jiného nezbývá, zvlášť když jeho pokus o abdikaci málem skončí katastrofou. A aby toho nebylo málo, existuje magický zákon, který hovoří o tom, že si každý nový vládce království Ere musí najít spřízněnou duši. Rychle. Jinak to pro něj nedopadne dobře. Arek na to má čas do svých osmnáctých narozenin, tedy tři měsíce. Kdyby všechno v životě bylo snadné, jednoduše by vyznal lásku Mattovi. Jenže ten ho přece nemůže milovat na oplátku, že ne?

Na Šťastně až navěky? jsem byla moc zvědavá, ale zároveň před čtením i trochu skeptická. Bála jsem se, že román bude příliš sklouzávat do parodie, vtipy nebudou vtipné a příběh nebude dávat smysl. Obavy jsem ale vůbec mít nemusela. Nečekejte v žádném případě seriózní román, který by vám toho chtěl hodně sdělit a předat. Neděje se v něm nic převratného, zápletka je jasná od prvních stránek, ale to nevadí, protože jde o ten druh knížky, která vám dokáže vykouzlit úsměv na tváři a zvednout náladu za všech okolností. Moc se mi líbí, jak překrucuje zavedené fantasy stereotypy a jak začíná až ve chvíli, kdy mají hrdinové v podstatě splněno.

Přestože se tedy hrdinové už neženou (většinou) do smrtelně nebezpečných situací, příběh si stále uchovává příjemně rychlé tempo. F. T. Lukens se příliš nezdržuje popisy okolí, vysvětlováním toho, jak to v království chodí a jak funguje magie, ani tak jsem ale neměla pocit, že bych o něco přicházela. Opravdu nejde o žádnou epickou fantasy, kde by tohle všechno bylo nutné. F. T. Lukens se namísto toho soustředí hlavně na postavy. Každá z nich v podstatě zastává nějakou tu tradiční fantasy/D&D roli: Arek je rozený vůdce, Matt jeho mág, Lila zlodějka, Bethany bardka, Rion rytíř a Sionna válečnice. Všichni mají ale zároveň svoji osobnost a jejich vzájemné vazby a přátelství jsou jádrem toho, proč román jako celek tak dobře funguje.

Velmi nenuceně je tu představena queer normativní společnost, kde je každému jedno, kdo s kým chodí a jaký je. Nejde tady o nic, co by někdo měl skrývat, nebo nad čím by se měl hlouběji zamýšlet. A samozřejmě tím naprosto ústředním tématem je láska Areka a Matta. Jejich vzájemná dynamika je perfektní, moc hezky se doplňují. Arek má sklony být impulzivní a sarkastický, Matt představuje o poznání většího introverta, jenž potřebuje nad věcmi víc přemýšlet. A také jsou oba bez přehánění obrovští idioti, kterým trvá nekonečně dlouho, než si věci mezi sebou vyříkají. Možná je to trochu k vzteku, ale zároveň i hodně kouzelné.

Šťastně až navěky? patří mezi příjemné young adult fantasy oddechovky. Snadno se čte, je zábavná, pozitivní, nekomplikovaná a k tomu má ještě skutečně nádhernou obálku. Nemusí sednout všem, ale já se k ní budu rozhodně opakovaně vracet.

Vydalo: CooBoo, 2023
Originální název: So This Is Ever After
Překlad: Zuzana Bičíková