Převzetí – gangster gangsteru bratrem, anebo ne

Vojtěch Záleský debutoval jako spoluautor detektivního románu Ďáblovo zlato. Gangsterka s fantasy prvky Převzetí je jeho prvním samostatným románem.

Obálka Filipa Štorcha jako by lákala na lovecraftovský horor, ale už podle anotace na zadní straně knihy vytušíte, že tenhle příběh se ponese spíš v duchu svištících kulek a ve vůni střelného prachu.

Pospolité státy americké připomínají New York v období prohibice. Ve velkoměstech řádí bandy gangsterů, v nelegálních arénách se bojuje o život, nebo alespoň o peníze, v tančírnách zní jazz a za bary sklepních náleven tečou proudy nelegálního alkoholu. A přeci je tento svět trochu jiný než ten náš.

Tak například v ulicích měst řádí gangy fretkám podobných hilfů a v podzemí zase cvrčkům podobní hasurové. Finanční úřad pro změnu využívá služby moderů podobných temným duchům. Vzhledem k děsivému zjevu pracují především jako kontroloři dodržování prohibičního zákona. A pak jsou tu samozřejmě lidé. Někteří jsou zcela normální. Jiní, kterým se hanlivě říká přetvoři, naopak oplývají zajímavými schopnostmi. Třeba taková Meg. Když se jí dotkne byť jen malé množství vody, začne svítit jako stolní lampa a ze zad jí vyraší chapadla. S takovou gangsterskou kočičkou byste se do křížku dostat nechtěli. Záření, které prý způsobuje přeměnu obyčejných lidí v přetvory, zkoumají kněží. K těm patřil i bratr Meggiina parťáka Paula. Jenže kněz Rem, který se po smrti matky s bratrem nerozešel zrovna v dobrém, beze stopy zmizel.

Přeskákali dřevěný plaňkový plot a přeběhli zahrádku ve vnitrobloku na sebe nalepených činžáků. Znovu se rychlejším krokem dostali do vnitrobloku a pak to samé udělali ještě dvakrát. (str. 160)

Mohlo by se zdát, že příběh skvěle odsýpá a že si čtenář užije pátrání plné přestřelek a automobilových honiček. Vždyť Paul a Meggie jsou takoví Bonnie a Clyde s nadpřirozenou schopností pod kabátem. Navíc se vše točí kolem mafiánského bosse, který si dělá naděje na ovládnutí města. Ale opak je pravdou. Pár přestřelek a honiček se v knize občas vyskytne a kvůli schopnostem hlavních hrdinů a jejich přátel není jejich popis pro slabé nátury. Ovšem většinu příběhu autor vypráví pomocí kostrbatých dialogů a plochých popisů bez špetky fantazie a invence. Tady měl zasáhnout odpovědný redaktor a text pořádně doladit.

Navzdory výše uvedenému má Převzetí co nabídnout – zajímavý, i když jen nedbale vykreslený svět velkoměstské galerky, hrdiny s nepěknou minulostí a napínavé pátrání okořeněné špetkou nadpřirozena.

Vydalo: CooBoo, 2023
Ilustrace/foto: Filip Štorch