Michael Mammay: Mise ve vesmíru

Pokud v Galaxii existuje muž, který je jedněmi uctíván jako hrdina, ale druhými nenáviděn jako masový vrah, určitě se jedná o plukovníka ve výslužbě Carla Butlera. Po divokých událostech na planetě Kappa zakotvil v oddělení bezpečnosti privátní firmy. Ale dobrodružství a akce si Carla vždycky najdou.

Během divokých a nepředvídatelných událostí, vylíčených v románu Mise na planetě, Carl s pomocí nejmodernějších zbraní vyřešil konflikt na planetě Kappa, což vedlo k tomu, že mnoho Kappanů, příslušníků inteligentní vesmírné rasy, přišlo o život, ale lidstvo bylo zbaveno válečných problémů. Plukovník Carl Butler byl na základě politicky správného postupu penzionován se slušnou rentou. Pro jedny hrdina, ale pro jiné masový vrah, Carl s tím však dokáže žít. Nejvíc ho mrzí, že od něho odešla jeho žena Sharon, která nechtěla být vdaná za vyvrhele.

Od událostí na Kappě uplynulo pár let a Carl pracuje u firmy VPC, která se věnuje i vojenským projektům, využila však obchodní příležitosti a pustila na trh nejdražší laserovou hru v celé galaxii. Carlův nudný život naruší předvolání k řediteli, který ho pověří překvapivým úkolem. Jejich konkurent Omicron Technologies byl napaden a VPC nechce dopadnout stejně. Carl se pouští do pátrání, aby zjistil, co se stalo, tedy pokud se vůbec něco stalo, a kdo je za to případně zodpovědný.

Carl Butler vystupuje jako osamělý nedůvěřivý vlk samotář, protože většinu času se s nikým nechce dělit o informace a zjištění. Občas se podělí s Ganosovou, geniální počítačovou expertkou, a občas se mu hodí kontakty s Karen Plazzovou, novinářkou, která psala o Kappě. Jeho nedůvěra mu občas překáží, ale jindy ho chrání před protivníky. Carl už dávno není mladíček, naopak je zasloužilý penzionovaný voják, který se řídí vlastním kodexem cti a ani v nejmenším nehledí na své zdraví. To životy svých spolupracovníků se naopak snaží chránit i ve zdánlivě bezvýchodných situacích.

Romány Michaela Mammaye rozhodně nejsou přímočaré a předvídatelné. Čtenářům je sice jasné, že půjde do tuhého, Carl bude mít spoustu příležitostí uplatnit armádní výcvik a jeho nepřátelé budou zpočátku o pár kroků před ním, ale před nástupem samotné akce probíhá staré dobré vyšetřování, kdy Carl hledá stopy, kontakty, sleduje podezřelé i občas využije hackerských schopností Ganosové.

Značná část Mise ve vesmíru se netváří jako sci-fi, ale spíš plnokrevná drsná detektivka, kde má hrdina k dispozici moderní techniku a je úplně jedno, že se odehrává na cizí planetě. Až v druhé části se dočkáte vesmírného dobrodružství.

Mise ve vesmíru stojí a padá s hlavním hrdinou, který je zasloužilý válečný veterán na odpočinku, jenž armádě věnoval třicet let života, nohu a vypadá na padesát, i když je starší, protože dost času strávil v kryptospánku. Příběh netáhne místo děje ani zápletka, ale průměrně sympatický hrdina, který zatím neřekl poslední slovo.

Vydal: Laser-books, 2022
Překlad: Jakub Marek
Počet stran: 328