Krystal Sutherlandová: Temné sestry

Krystal Sutherlandová vypráví temný a atmosférický příběh o třech neobvyklých sestrách a podivné události, která navždy změnila jejich životy.

Sestry Hollowovy to už odmalička neměly snadné. Nejstarší Grey bylo jedenáct, prostředí Vivi devět a nejmladší Iris teprve sedm let, když se jednoho dne v tiché uličce uprostřed Edinburghu ztratily doslova před očima svých rodičů. Jednu chvíli stály kousek od nich, a v té následující po nich nezůstala ani stopa. Gabe s manželkou Cate po nich nikdy nepřestali pátrat, jenže čas ubíhal a odpovědi nepřicházely. Až najednou měsíc poté se jejich dcery zčistajasna objevily přesně na tom místě, odkud zmizely. Byly nahé, podvyživené a dehydratované, ale jinak se zdály být na první pohled v pořádku. Tedy až na to, že každá z nich měla na krku podivnou jizvu ve tvaru půlměsíce a Grey svírala v ruce lovecký nůž.

Nyní, o deset let později, je nejmladší Iris sedmnáct a zoufale se snaží ignorovat minulost, na kterou si stejně nepamatuje. Touží být obyčejná, dokončit střední školu a nevyčnívat. Jenže to se snadněji řekne, než udělá. Ze zmizení sester se stal velký skandál a jedna z největších nevyřešených záhad a lidé nezapomínají. Nejstarší Grey tomu příliš nepomohla, když ještě jako teenagerka odešla z domova a vybudovala si veleúspěšnou modelingovou a návrhářskou kariéru. Ani Vivi nemá o normálnost velký zájem, cestuje po Evropě a hraje v rockové kapele. Když Grey bez varování znovu zmizí a kolem se začnou dít podivné věci, nezbývá Iris než se pokusit společně s Vivi sestru najít a odhalit přitom i to, co přesně se jim před lety skutečně stalo.

Temné sestry mě obrovsky a příjemně překvapily. Čekala jsem celkem zajímavý, trochu detektivní YA příběh a dostala místo toho fascinující, temnou a děsivou pohádku v tom nejlepším slova smyslu. Krystal Sutherlandové se povedlo jen na pár stovkách stran vytvořit svět, který si mě naprosto získal. Musím obdivovat její představivost, protože v románu perfektně zkombinovala obyčejnost s originálními nadpřirozenými elementy. Jde o ten druh hororu, který přímo nevyděsí, je spíš hodně znepokojivý, morbidní a založený hodně na přírodě, rostlinách a na protikladu krásy a rozkladu.

Příběh sledujeme z pohledu Iris, která je hlavně zpočátku hodně nespolehlivou vypravěčkou, teprve kousek po kousku se tak odhalují všechny okolnosti kolem zmizení a rozsah celé tragédie i dopady, které měla na osudy její rodiny. Velký důraz se tu klade právě na témata rodiny, nerozlučitelnosti sesterského pouta, sebepoznání a na vyrovnávání se se ztrátou a smutkem. Postavy možná nejsou tak prokreslené, ale mají jasnou motivaci a jejich vzájemné vazby dávají smysl. A přestože je styl psaní autorky poměrně lyrický a hodně se zaměřuje na popisy, děj ubíhá rychle, má správný počet zvratů a jasně stanovený cíl.

Ve své podstatě jde ale stále o young adult román. A i když se mi líbilo nenucené začlenění LGBT motivů a to, že zde není kladen nijak rozhodující důraz na romantické linky, Krystal Sutherlandová se nedokázala úplně vyhnout snaze udělat ze svých postav něco speciálního. A zejména vykreslení Grey jako éterické supermodelky není potom v kontextu příběhu právě šťastné. Vůbec pohled do světa mladých, bohatých a slavných tady působí spíš parodicky než lákavě. Trochu nepřesvědčivé je potom i závěrečné rozuzlení, které na to, že se má jednat o samostatný román, nedostatečně uzavírá všechny linky.

Ani zmíněné drobnosti ale nic nemění na tom, že jsou Temné sestry opravdu výborné. Kniha se čte snadno, má promyšlený příběh a hlavně neopakovatelnou atmosférou. Rozhodně by neměla uniknout pozornosti fanoušků Holly Blackové nebo Laini Taylorové, kteří se nebojí zabrousit do hororových vod. V rámci YA žánru jsem nikdy nic takového nečetla. Moc doporučuji.

Vydalo: YOLI, 2023
Originální název: House of Hollow
Překlad: Nicole Škorpilová