Kerstin Gierová: Pomněnka

Začátek nové trilogie od Kerstin Gierové, autorky sérií Drahokamy a Stříbrná kniha snů, opět zaujme svou nápaditostí a nepředvídatelností.

Během jednoho večírku Quinn zažije zvláštní sled událostí. Nejdříve si ho najde tajemná emo holka, následně ho kvůli ní někdo pronásleduje s podivnými tvory a nakonec skončí v nemocnici, poté co velkým zázrakem zůstal naživu. Když se probere k vědomí, vidí v rostlinách obličeje, tetování se hýbají a pravděpodobně vidí duchy. Jak se postupně uzdravuje, snaží se celé věci přijít na kloub, s čímž mu začne pomáhat jeho znepřátelená sousedka Matilda. Žádost z nouze se ukáže jako dobrá volba, zvláště s Matildinými znalostmi hřbitova a fantasy románů. Společně zažijí velké dobrodružství, které přesáhne všechno, co by si kdy oba dokázali představit.

Příběh se odehrává v současnosti v nespecifikovaném německém městě. Kromě normálního lidského světa existuje Okraj – jiná dimenze, paralelní svět, kde žijí různé nadpřirozené bytosti, neboli eóni, jak si zde říkají. Autorka popisuje Okraj jako svět bez hranic, kde se vše skládá z duše, tudíž i jeho vzhled se skládá z individuální a kolektivní představivosti. Člověk na Okraj vstoupí, jen když intenzivně sní, medituje, či je v kómatu, a také jím prochází při své smrti a v případě, že neprojde dál, se z něj stane duch. Eóni jsou prastaří a nemoci se jim vyhýbají, každopádně na Zemi jsou jejich těla křehčí a mohou zemřít násilnou smrtí. Jedna skupina eónů se nazývá Arkadijští, tyto bytosti jsou velmi podobné lidem. Mezi samotnými lidmi se vyskytují takzvaní následníci, kteří mají eóna do tří předků v rodové linii, a tak mohou na Okraj volně cestovat jako eóni skrze portály. Dědí určité kouzelné schopnosti, někdy to však může být jen nadání či lepší smysly až do pozdějšího věku. Také se hojí podstatně lépe a rychleji, nicméně stále zůstávají smrtelnými. Zas až tolik se od lidské společnosti ta eónská neliší – vládne jí volená Velká rada, existuje jakýsi nefér policejní sbor zvaný nexové a ve společnosti přibývá přívrženců extrémistické strany vyzdvihující Arkadijské nad ostatní druhy bytostí.

Je toho ještě spousta, co se v knize objevuje a co, jak předpokládám, Kerstin Gierová ještě odtajní. Každopádně svůj svět zatím představila čtenáři ve stravitelných a celkem snadno pochopitelných soustech.

Některé postavy jsou napsány netradičně a neotřele, celkově se dá říct, že jsou postavy osobité a komplexní. Matilda pochází z náboženské rodiny, naštěstí ji autorka napsala jako normálně trhlou puberťačku, a jak ji čtenář líp poznává, vcelku si ji oblíbí (jak už je pro autorku celkem typické). Quinnův charakter prochází změnami a nedá se tak zcela odhadnout, čemuž nepřispívá ani překvapivý nedostatek prostoru se projevit nebo vyvíjet. Autorka se u Quinna hlavně zaměřila na řešení nových skutečností a jeho osobnost nedala tolik do popředí jako Matildu. Ačkoliv je Matilda do Quinna již déle zamilovaná, romantická linka mezi nimi se rozvíjí pomalu, postupným sbližováním při společně prožitých dobrodružstvích. Z Quinnovy strany byl první krok trochu překvapivý, avšak po společně stráveném čase nijak nelogický.

Pomněnka je fantasy román vhodnější pro dospívající a mladší dospělé čtenáře. Co zprvu vypadá jako vcelku jednoduchá zápletka, se ke konci více zamotává. Příběh totiž začíná jako dobrodružství s řešením záhad, ale ke konci se vydá akčnějším směrem. Začátek knihy má pomalejší rozjezd, ale čím více se čtenář dozvídá, tím více roste jeho zájem. Postupem příběhu i v rámci kapitol příjemně graduje napětí. Konec je oproti zbytku velmi akční a zanechá čtenáře v nadšeném očekávání druhého dílu.

Kerstin Gierová postupně odhaluje jen část ze své tvořivosti a z komplexnosti světa a zápletky, v tomto díle se spíš zaměřila na to, aby čtenáři porozuměli základním principům jejího světa a vytvořili si vztah k hlavním hrdinům.

Autorka napsala Pomněnku z pohledu Quinna a Matildy v první osobě. V textu se nachází větší množství dialogů, díky čemuž čtenář narazí na dost anglických výrazů (někdy i vět) a slov z obecné češtiny. Složitější souvětí autorce nejsou cizí, čtení však nepřekáží. Atmosféra v románu se střídá, někdy je veselejší, jindy vážnější, celkově je ale odlehčená. Příběh postupuje chronologicky, sem tam jsou však do románu vsunuta retrospektivní vyprávění.

Pomněnka bude bavit čtenáře hledající lehké, zábavné čtení a zároveň pozoruhodný a originální svět.

Vydalo: CooBoo, 2022
Překlad: Tereza Eliášová