Dvojník Briana Freemana odhaluje svá další já

Brian Freeman je známý autor čtenářsky oblíbených thrillerů, v románu Dvojník však zlehka zabrousil do vod sci-fi. Nebo ne?

Dylanu Moranovi se hroutí svět. Při autonehodě přišel o manželku, nedokáže se vyrovnat s její ztrátou ani se soustředit na práci hotelového manažera společenských akcí. Z rodiny mu zůstal jen devadesátiletý dědeček, s kterým moc dobře nevychází. Navíc má nepříjemný pocit, že ho sleduje jeho dvojník. Setkání s psycholožkou Eve Brierovou mu však zamotá hlavu ještě víc, protože se dozví, že je dobrovolný účastník její experimentální léčby založené na teorii mnoha světů. A Eve tvrdí, že přišla na způsob, jak mezi těmito světy přecházet. Člověk by tak měl získat možnost líp poznat sám sebe.

Po podání injekce a navození hypnózy se Dylan dostává do dalších světů, aby tam pronásledoval jednoho ze svých dvojníků, z nějž se stal sériový vrah, který přeskakuje mezi světy a ničí život těch Dylanů, kteří jsou v tom daném světě „doma“. Jenže bojovat sám se sebou není tak snadné. Jak Dylan poznává své různé verze, uvědomuje si, kde v životě dělal chyby. Zároveň má silné nutkání v některém z těch světů, kde se mu daří líp a kde stále žije jeho žena Karly, zůstat. Když se pak navrátí do svého světa, má ovšem pocit, že už ten svět jeho není.

Dvojník je skvěle vystavěný thriller, akční, napínavý, s rychlým tempem a nutí čtenáře přemýšlet nad příběhem a poskládat si ho do jasného obrazu. Díky vyprávění v první osobě není problém se vcítit do hlavního hrdiny, pochopit jeho jednání a držet mu palce až do konce. Zároveň je zajímavé sledovat, jak různá, třeba i na první pohled nedůležitá rozhodnutí ovlivní život člověka a jak se vlivem okolností a prožitků mění jeho charakter.

Podobné téma jako Brian Freeman v románu Dvojník zpracoval (podle mne lépe) Blake Crouch v knize Temná hmota (oba příběhy se mimochodem odehrávají v Chicagu). Tam však cestování mezi světy pomocí nového vynálezu skutečně působí jako sci-fi, zatímco v Dvojníkovi je to spíš jako kouzlo – podstoupíte hypnózu nebo dostanete injekci a je to – a v závěru ani to ne. V tomhle ohledu jsem ze závěru cítila jisté zklamání, že je to celé tak jednoduché.

Pokud hledáte napínavé čtení se zajímavou myšlenkou, které vás zároveň nutí přemýšlet nad vlastními životními rozhodnutími, můžu vám román Dvojník jedině doporučit.

Vydal: Laser, 2022
Překlad: Jan Jirák