Obchádza nás temnota a příroda je jejím největším spojencem

Temnota buď vychází z nitra člověka a ovládá jeho myšlenky i činy, anebo naopak přichází z prostředí, ve kterém se člověk právě nachází. A tato abstraktní podoba temnoty je ve sbírce Ivana Kučery s názvem Obchádza nás temnota zastoupena ve všech povídkách měrou více než vrchovatou.

V povídce Ovoniavač autor vypráví o podezření spisovatele hororových příběhů, že spolu s ním a kočkou je v bytě přítomno ještě něco dalšího. Prasa může být velice nebezpečné zvíře, obzvlášť pokud je hladové. Bagrovisko jindy oblíbené, nyní liduprázdné místo, rozhodně neskýtá příslib idylického ničím a nikým nerušeného odpočinku.

Stádo je příkladem toho, co neuvěřitelného a strašlivého se může přihodit zaměstnancům drah spolu s cestujícími, když uvíznou s noční lokálkou na špatném úseku trati. Opatrovateľka nemusí být vždy klidná práce a může při ní jít kromě hlídání dětí i o život. Niekto tu je vypráví opět příběh spisovatele, který začíná pozdě litovat svého rozhodnutí bydlet na samotě uprostřed lesů.

Záhradkárská osada vedle sídliště je sice dávno zaniklá a zarostlá, ovšem svou paměť si stále udržuje. Obesenec slouží jako místní strašidelné vyprávění k umravnění dětí k poslušnosti, anebo ne? Mrznúci dážď líčí touhu mladíka, snažícího se v horách o samotě prožít vánoční svátky a nalézt sám sebe, přičemž jej neznalost tradic před pověrami neochrání.

Padla hmla pojednává o policistovi vyšetřujícím zmizení několika osob v zapadlé vesničce. Odhalí tajemství místních lidí a na vlastní kůži pozná, co přichází s mlhou. Kamionista je sériový vrah vybírající si za své oběti mladé dívky pracující na čerpacích stanicích.

Povídky Ivana Kučery nejsou většinou počtem stránek nijak rozsáhlé. O to s větším gustem si je čtenář může vychutnat. Autor v textech střídá dva své nejoblíbenější žánry: horor a thriller. Všechny příběhy v jeho sbírce mají navíc jeden společný atribut a tím je prostředí. Příroda zde nikdy není jen pasivním svědkem líčených událostí. Pokud není přímým původcem příchodu temnoty, minimálně jejímu příchodu a projevení aktivně dopomáhá. A člověk nacházející se ve špatný čas na špatném místě najednou zjišťuje, jak bezbranným tvorem proti její nesmlouvavé síle a vůli vlastně je.

Pokud českému čtenáři nečiní problém četba knih ve slovenštině, Obchádza nás temnota je rozhodně zajímavý žánrový dezert, který si s uspokojivým pocitem mrazení v zátylku upřímně vychutná. Anebo si kniha vychutná jeho? Každopádně je stále ještě běžně k sehnání a její sympaticky skladná „kapsová“ velikost přímo nabádá k přibalení při cestování. Ovšem čtenář by si měl dávat velmi dobrý pozor na prostředí, v němž ji otevře a začne číst. Některá místa jsou svou přirozenou sugestivností nevhodná, ne-li přímo nebezpečná.

Vydal: Hydra, 2016
Obálka a ilustrace: Filip Bandurčin
Počet stran: 152