Lukáš Vavrečka: Tesla Noir

Nikola Tesla byl vynálezce, fyzik, konstruktér a především vizionář, který ani téměř po osmdesáti letech od své smrti nepřestává lidi udivovat. Současně je jeho osoba opředena legendami a otázkami, co všechno Tesla vymyslel, ale nedokončil. A také o tom je nová kniha Lukáše Vavrečky Tesla Noir.

Příběh autor zasadil do alternativní historie první poloviny dvacátého století. Elektřina je tu využívána v neuvěřitelné míře. Ulice měst jsou plné elektromobilů a vysoko nad nimi vede nadzemní magnetická dráha. Je to zkrátka svět, v němž byl Tesla mnohem úspěšnější než v tom našem. Přesto příběh dosti akceptuje známá fakta například o „válce proudů“ a Teslovy vztahy s konkurenty, jako byl Edison nebo Westinghouse (u kterého však jeden čas Tesla pracoval).

Hlavním hrdinou je mladý reportér Jamie Collins, který se s Teslou zná. Collins je zatažen do vyšetřování, jež ho přivede do hotelového pokoje, kde jsou tři spálené mrtvoly, ale chybí v něm Nikola Tesla. Otázkou je, kde Tesla je a kdo ho unesl. A také proč. Tesla chtěl totiž představit světu svou další úžasnou vizi. Collins se opravdu dostane Teslovi na stopu, jenže není jediný. Mladý reportér tak musí čelit všemožným nebezpečím a postupně odhalovat, kdo za celou situací stojí.

Už z názvu knihy Tesla Noir vyplývá, že se jedná o žánr noir. V některých momentech (především v první polovině příběhu) tomu tak skutečně je, ale román směřuje žánrově také jinam. V první polovině knihy je to spíše dobrodružství a v polovině druhé jde o špionážní drama.

Dobrodružná složka příběhu funguje skvěle. Pasáže věnující se Teslovým vynálezům jsou nesmírně zajímavé, stejně jako krimi složka. V pozdějších fázích románu však autor občas přeskakuje k dalším postavám, což působí rušivě. Stejně tak samotný závěr knihy paradoxně ubere z napětí a je zbytečně dlouhý. Zkrátka to nejlepší z Tesly Noir se odehrává v první půlce knihy.

Lukáš Vavrečka patří k mladým českým autorům, ale zkušeností má již dost. Krom mnoha povídek a básní vydal i detektivní romány Alibi na příští noc či Dej holce jméno. V rámci fantastiky je známý především díky steampunkovému sci-fi románu Mesopotamis.

Tesla Noir je velice ambiciózní dílo. Je za ním znát spousta práce i to, že Lukáš Vavrečka o slavném vynálezci opravdu hodně ví. Příběh je poutavý. Zejména zpočátku doslova nadchne. Bohužel tempo opadne a množství postav ředí jinak dobře budovanou atmosféru. V každém případě je to jedna z nejzajímavějších letošních českých knih.

Vydal: Host, 2020
360 stran / 359 Kč