Špinavá práce aneb „Nikdo nevojebe Smrť!“

Na poli literární fantastiky není nijak neobvyklé, když je hlavní hrdina hned na začátku příběhu konfrontován se situací, při níž zjistí, že je výjimečný. Co když ale hlavní postava románu s výmluvným názvem Špinavá práce od Christophera Moora nemá vůbec hrdinskou náturu a je mu svěřena role, na kterou by se fronty rozhodně nestály?

Jak bylo v anotaci na přebalu i několikrát v průběhu knihy řečeno „Ale někdo to přece dělat musí!“ A tak je beta samec a vetešník Charlie Asher (výraz „beta samec“ vysvětluje autor velmi výmluvně na pozadí Charlieho dobrodružství) ve chvíli největšího štěstí i smutku ze ztráty manželky vržen do víru událostí, o nichž se ze začátku shodou okolností ani nedozví. K roli novopečeného otce a vdovce se stává navíc Smrtěm.

Christopher Moore v této knize (poprvé vyšla česky v roce 2007 u BB art a letos v druhém upraveném vydání u Tritonu) zavede čtenáře do ulic a čtvrtí San Franciska ve velmi černohumorném a prakticky k dokonalosti vypilovaném příběhu. Černým humorem, bizarními postavami ani nepřeberným množstvím nadpřirozených bytostí, natož vtipnými situacemi autor rozhodně nešetřil. Charlieho Ashera nechal projít doslova peklem, aby z něj vytáhl to nejlepší a nechal ho vyrůst v roli Smrtě.

Nedá se říct, že by jediná postava byla normální, každá v příběhu vystupující je svým způsobem postižena jistou formou nenormality, některé méně, jiné více. O těch nadpřirozených radši ani nemluvě. Asi nejvíce se Christopher Moore vyřádil na těch mužských. Již použití zmíněného termínu beta samec hovoří za vše. Se stereotypy fantastiky si autor hraje podle vlastních pravidel, nic mu není svaté a provede čtenáře, pobaveného a napjatého z dějových zvratů, celým poutavým příběhem.

Člověk toho může mít načteno, kolik jen chce, přesto se Christopheru Moorovi podaří nejednou překvapit nečekaným vyústěním nebo naopak zašmodrcháním příběhu. Nešetří odkazy na mytologii ani různé duchovní nauky. Prozrazovat cokoliv víc by bylo jen na škodu.

Pokud si tedy chcete přečíst inteligentně humorný příběh z žánru fantastiky, je Špinavá práce jasnou volbou. V dnešní době rušených kulturních akcí se vyplatí neotálet, potěšit se krásným příběhem a přijít na jiné myšlenky, třeba ty o konci světa.

Hodnocení: 96 %

Vydal: Triton, 2020
Překlad: Tomáš Jeník