Královská krev – Pomsta a vykoupení přináší slušnou porci patosu a epiky

Je spousta rčení, podle nichž každý nakonec dostane, co si zaslouží. Naštěstí tu máme příběhy, které opravdu většinou fungují tak, jak bychom rádi, a dopřejí nám zaslouženou satisfakci – ať už pro kladné postavy, nebo pro ty s méně čistými úmysly.

Když se Alvar znovu ujmul trůnu, byl rozhodnutý udržet si království za každou cenu – chtěl po sobě zanechat stopu, která přetrvá věky. K tomu je ale potřeba dědice, což by v Alvarově případě mohl být problém – sám už žádného nezplodí a jeho syn je mrzák. Vidinu světlejších zítřků přináší domluva s odvěkým rivalem, králem Honimem, hrdým otcem krásné, leč svérázné dcery. Ze zásnub však ani jeden z královských potomků není nadšený a budoucnost obou zemí i Alvarova odkazu je v ohrožení.

V předchozím svazku s názvem Svatokrádežná svatba přišel Alejandro Jodorowsky s příběhem, který si v ničem nezadal s dávnými hrdinskými eposy a v němž samozřejmě nechyběla spousta krve a erotiky. Druhý díl vnáší do vyprávění mnohem výraznější fantastické prvky. Zatímco ve Svatokrádežné svatbě jste mohli potkat duchy a prokletí, zde už se Jodorowsky i Liu vyřádili a stránky zaplnili vlkodlaky a upíry. Využili tradičního klišé, kdy se tyhle dva druhy nesnášejí až za hrob, a vytvořili z toho jeden z hlavních motivů sloužících navíc jako pomsta některým postavám.

Pomsta a nenávist jsou dva základní pilíře, na nichž celá série stojí. Jsou hnacím motorem drtivé většiny protagonistů i vedlejších postav. Příběh je tak hodně temný a brutální – jak po fyzické, tak po psychické stránce. Jodorowsky bez příkras ukazuje zlo v lidech, stejně jako skutečnost, že zlými se lidé nerodí, ale stávají. Pomsta a vykoupení, jak už název napovídá, však přináší některým hrdinům navzdory jejich odporným skutkům rozhřešení, čímž příběh umocňuje dojem dávných ság a klasických tragédií.

Oproti předchozímu dílu tu chybí překombinované vztahy a příbuzenské svazky mezi postavami a i vyprávění jako takové je přímočařejší. Jodorowsky však místy příliš tlačí na pilu, co se týče melodramatičnosti a epiky – občas by si příběh zasloužil větší střídmost, aby dokázal zapůsobit ještě o něco hlubším dojmem.

Co může Královská krev – Pomsta a vykoupení postrádat po příběhové stránce, to hravě dohání Dongzi Liu s kresbou, respektive malbou. Každý panel komiksu je uměleckým dílem a skvěle vystihuje danou scénu. Některé z extrémně detailně propracovaných panelů není problém si představit ve velkém někde na zdi. Fotorealistické motivy se střídají s hrubšími kresbami a zdařile se doplňují. Mírnější barvy podtrhávají pochmurnou atmosféru a přidávají celému komiksu na realističnosti.

Královská krev je dokončená dvousvazková série pro milovníky starých příběhů s pořádnou porcí patosu a dramatu. Po obsahové stránce sice nepřináší nic objevného, přesto je to dobře odvyprávěný příběh s množstvím symboliky pro ty, kdo ji chtějí hledat. A jednoznačně je to jeden z nejlépe nakreslených komiksů, na něž můžete narazit – není to „jen“ líbivý mainstream, ale skutečné umělecké dílo.

Vydal: CREW, 2020
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 120