Berserk – pomsta je prý sladká

Každý čtenář mangy musel někdy slyšet o kultovní dark fantasy s názvem Berserk. Černý šermíř prosekávající si cestu za pomstou obrovským mečem se postupně stal ve svém žánru opěvovanou klasikou. Nyní si mohou i čeští čtenáři vyzkoušet, zda je tenhle fenomén osloví.

Guts toho moc nenamluví. Možná za to může jeho kovová ruka nebo spousta jizev. Zato se často a rád ohání mečem o délce (a dost možná i šířce) dospělého muže. S jeho pomocí kosí zástupy démonů i lidí, aby se dostal k vytouženému cíli. Pomsta je prý sladká a Guts by si tohle rčení rád ověřil. Jenže to vypadá na hodně dlouhou pouť.

Po přečtení prvního dílu se může Berserk dnešním čtenářům jevit jako generická fantasy s typicky pochmurným hrdinou, jemuž život nastavoval odmalička pouze odvrácenou tvář. Na dílo je však nutné pohlížet s ohledem na dobu jeho vzniku. První kapitola Berserka byla napsána již v roce 1989 a první svazek vyšel o rok později. V té době ještě zasmušilí válečníci nebyli tak v kurzu, a i když nejspíš Kentaró Miura nenapsal nic vyloženě převratného, pořád to bylo ve své době dost originální.

Co Berserk v současnosti ztrácí přičiněním základní premisy (ačkoliv kdo by si rád nepřečetl pořádnou cestu za pomstou, lemovanou hromadami mrtvol a vnitřností…), to Miura dohání atmosférou a především pak krutostí – ať už svého světa, jeho obyvatel nebo samotného Gutse.

První svazek Berserka toho zatím příliš neodhaluje. Seznamuje čtenáře s hlavním hrdinou, který má ve všech směrech na míle daleko do pomilováníhodného protagonisty, jemuž budete fandit od první stránky. Guts je nelítostný parchant, rád zabíjí a je v tom zatraceně dobrý. Svědomí nechal dávno za sebou a mrtví civilisté jsou jen vedlejší ztráty – když se kácí les a vzrostlými stromy jsou lidožravé potvory tvářící se jako lidé, lítají nejen třísky. Z prvního dílu série to vypadá, že v honbě za pomstou je Guts ochoten obětovat cokoliv a kohokoliv. Svět, v němž se příběh odehrává, připomíná středověk – je stejně špinavý a bezútěšný. Kromě toho se v něm ale odehrávají i nechutná kanibalistická zvěrstva, s nimiž už má Guts nějaké zkušenosti.

Podle náznaků je zřejmé, že hlavní hrdina má za sebou minulost, pro niž je označení „pohnutá“ hrubě nedostačující – a pokud jste o téhle manze někdy slyšeli, pak víte, že Kentaró Miura Gutse opravdu protáhl takovým bahnem, do něhož se odváží málokterý autor. Zatím však budete jen svědky krutostí a nespravedlností a taky opakovaných jatek – pro krev a vyhřezlá střeva Miura nejde daleko. Stejně jako pro různé bizarnosti.

Co se týče kresby, ta je zkrátka devadesátková. Hranatá, poměrně detailní, bez zbytečných roztomilostí a s pořádnou dávkou poctivého šrafování. Díky tomu vypadá Berserk temně hned na první pohled, ještě než se začtete. I když… není to zrovna nejupovídanější manga, na kterou můžete narazit – i to však přidává příběhu na atmosféře a vyniknou díky tomu soubojové scény. S řadou z nich si Kentaró Miura opravdu vyhrál a jsou rozmáchle epické, zároveň však zůstávají přehledné. Pomohlo tomu i to, že nakladatelství CREW vydalo Berserka ve větším formátu, než bývá pro většinu jejich mang zvykem.

Berserk je syrový příběh, který pomáhal svého času utvářet archetyp temného, pochmurného antihrdiny. Po prvním svazku zůstává otázkou, zda dokáže v dnešní době oslovit nové, zmlsané čtenáře, jimž zdánlivě nenabízí nic nového. Věřím však, že si status kultu Berserk nezískal náhodou a čeští čtenáři mu přijdou na chuť.

Vydal: CREW, 2020
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 228