Ochránci morčete – strašidelná „paranoidní“ romance

Jste-li paranoidní, ještě to neznamená, že po vás nejdou.
Ivo Fencl přináší příběh plný imaginace, nejistoty, strachu i lásky.

Sandy a Žaneta jsou devatenáctiletí mladí lidé plní fantazie, odvahy a zvědavosti. Toho času zamilovaní a prchající před vtíravým, avšak dosud neznámým nepřítelem. Pohybují se v krajině takřka divotvorné, navozující ale spíše pocit noční můry – hororové kulisy jednoznačně převažují. A což teprve když o sobě začnou dávat vědět ONI…

Vyprávění se točí kolem cesty dvou milenců. On je zasněný romantický (a chybující) hrdina, ona je jeho shovívavou múzou, která se nechá vést. Zpočátku dvojice touží po jediném – být spolu někde o samotě, daleko od všech a všeho. Jejich útěk před civilizací se brzy přetavuje v boj o vlastní příčetnost i o život. Pronásledovatelé se zjevují v těch nejšílenějších podobách, až se zdá, že nemohou být skuteční, že se milencům děsivé zážitky s nimi jen zdály.

Po celou dobu se čtenář spolu s hrdiny pohybuje na velmi tenké hranici mezi sněním a bdělostí. Pociťuje úlevu z každého návratu do reality, radost z každé drobnosti, kterou skýtá dočasné útočiště, nebo vzájemné něžnosti hrdinů, snad aby se během čtení alespoň sám cítil skutečný.

„Některé řeky sice hasí požár, ale navzdory tomu tečou do pekla.“

Ivo Fencl exceluje ve fantaskních popisech, v udržení nejistoty a napětí. Zlo se skrývá ve žluté zastávce, ve vlaku, v houštinách, v obraze či uprostřed řeky a Sandy, toužící za každou cenu ochránit svoji lásku, se mu hodlá postavit. Samotné hrdiny poznáváme skrze jejich naivní, ale i hluboké úvahy. Dočkáme se odkazů na díla mnohých literárních klasiků, což možná méně znalým čtenářům ještě trochu více zamotá hlavu, neboť budou ochuzeni o spoustu spojitostí.

Ivo Fencl jako mimořádně sečtělý a notně vypsaný autor vyniká také bezchybnou stylistikou a barvitým jazykem. Příběh je napínavý do poslední věty. A šeptal si vítr v korunách, že by snad mohl mít pokračování.

Jedinou výtku si zaslouží obálka. Nejde o titulní obrázek, ten se sice na první pohled k hororové knize nehodí, ale čtenář zjistí nejspíš už po přečtení pár kapitol, že je tomu naopak. Vydavatelství však mohlo fotku zakomponovat zajímavěji, či snad tajemněji (takto připomíná spíše příručku pro chovatele). Ještě horší je ale zcela chybějící potisk na hřbetě a doposud mizerná dohledatelnost knihy Ochránci morčete v databázích a v e-shopech.

Ivo Fencl: Ochránci morčete
Vydáno: NAVA, 2020
Foto na obálce: Nikola Lehovcová