Kendare Blake: Jeden temný trůn

Literární recenze / 13.3.2020 /

Po seznámení s královnami Fennbirnu ve Třech temných korunách vyšel u nás druhý díl tetralogie Temné koruny s názvem Jeden temný trůn. Ten pojednává o událostech po Beltainu, kterým trojčata zahájila nelítostný souboj o trůn. A vítězství už nebude tak jednoznačné, jak se na začátku zdálo.

Navzdory šokujícím událostem z konce prvního dílu, kde královny demonstrovaly svou moc a objevili se první zrádci, jsou ve hře o trůn opět všechny tři. A ačkoliv lidé stále sázejí hlavně na Mirabellu, ani tato mocná elementálka nedokáže čelit jedům, které pro ni chystá sestra Katharina. Proto musí být především její dvůr neustále ve střehu při všem, co Mira ochutná nebo se toho třeba jen dotkne. Své by k tomu mohla říct i naturalistka Arsinoe, která ale své náhodou objevené travičské schopnosti chytře drží v tajnosti. Dál vydává medvěda zkroceného kouzlem za familiára, jehož ovládnutí je pro naturalisty důkazem síly a moci.

Právě medvěd, přestože nešlo o stejné zvíře, vnesl mezi Mirabellu a Arsinoe nepřátelství. Mira ale netuší, že o Beltainu to byla Jules, která divokou šelmu neudržela pod kontrolou. To nahrává do karet Katharině, která jediná ve svých sestrách vidí od začátku pouze dvě překážky v cestě za svým cílem.

Postava královny Kathariny prošla ve druhém dílu nejzřetelnějším vývojem. Poté, co byla zrazena milencem Pietyrem, touží jen po pomstě… a samozřejmě koruně. Pád do propasti Breccia, hrobky padlých královen, změnil kdysi neduživou outsiderku k nepoznání. Nemá slitování s nikým včetně sebe. Kromě otrávených hostin se v soukromí dobrovolně vystavuje působení jedů, před kterými mají respekt i ostřílení traviči. Lehké to s ní nemají ani její nápadníci. Čas soubojů nastal, a protože jde o všechno, nedá se z žádné strany očekávat férové jednání.

Druhý díl udělá radost všem, komu v předešlém chybělo více zvratů, výraznější postavy či temnější atmosféra. Kendare Blake dokonce přestává držet ochrannou ruku nad postavami a některé nechává nečekaně zemřít. Ke slovu se dostanou i milostné zápletky, ačkoliv stále hrají vedlejší roli. Vytknout by se dalo nepřesvědčivé chování postav v otázkách politiky tří královen. Jednou se zdá, že hovoří o řešení nastalých situací podle pevných zásad, o něco dále ale postavy obracejí, jako kdyby žádný řád a postupy neexistovaly.

Jeden temný trůn je nad očekávání povedeným pokračováním fantasy série. Zatímco ve Třech temných korunách americká autorka čtenáře především seznamovala se světem Fennbirnu, jeho královnami, nápadníky, přáteli a poddanými, druhý díl se nese v mnohem akčnějším duchu. Výjimkou nejsou ani zvraty dávkované průběžně, nikoliv jako vábnička na konci knihy, jak tomu bylo v díle prvním. Konec románu ale samozřejmě opět nechává prostor otázkám, co se bude dít dál a jak to vlastně celé může ještě dopadnout.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Alžběta Kalinová
472 stran / 399 Kč