Probuzení – závěr zdařilé duchařské série

Knihy Amandy Stevensové neměly úplně jednoduchou cestu ke čtenářům. A to nejen u nás. Autorka se ale přenesla přes rodinnou tragédii a ve společnosti Euromedia Group se zase vyřešily obtíže s právy. Díky tomu můžete od ledna letošního roku najít na pultech knihkupectví závěrečný díl série Hřbitovní královna s názvem Probuzení.

Amelia Grayová je restaurátorkou hřbitovů. A kromě toho vidí mrtvé. Po řadě hrůzných událostí, které ji v uplynulých letech potkaly, se rozhodla vzít práci na hřbitově Loubinec nedaleko svého bydliště v Charlestonu. Když ale hned první den najde ukrytý hrob bezejmenného batolete, pochopí, že Loubinec je vše, jen ne neškodný malý hřbitůvek.

Začneme objektivní částí. Závěrečný díl série Hřbitovní královna si nese stejné zápory jako všechny předešlé svazky. Jistou rozporuplnost v chování hlavní hrdinky Amelie – ta je sice v jednu chvíli k smrti vyděšená a klepe se jako osika, ale zároveň se v té samé chvíli zvládne chovat zcela racionálně a logicky. Jediné okamžiky, kdy jedná impulzivně, jsou ty, nad kterými budete vrtět hlavou a hned vám dojde, že se tak chová jen proto, aby ji autorka dostala tam, kam potřebuje. Postupná a zdařilá gradace děje vyvrcholí na posledních dvaceti stránkách, což je strašně uspěchané. A opakují se tu už od samého začátku pořád tytéž vzorce. Ale – a teď přijde ta neobjektivní část – vy to autorce rádi odpustíte, protože… atmosféra! Ta naprosto boží, tajemná, mrazivá, duchařská atmosféra! (A taky živočišný magnetismus některých postav a osudová přitažlivost.)

Celá Hřbitovní královna je totiž typické guilty pleasure. Myslím, že Amanda Stevensová si to uvědomuje a občas mám i pocit, že na tento fakt jistým způsobem hřeší. Moc si neláme hlavu s tím, že řada rodinných odhalení, která tu předkládá (pro každý díl má jedno), je přitažená za vlasy. V kombinaci s jejím vypravěčským talentem, dobře napsanými postavami a tajuplným prostředím to totiž funguje na výbornou.

Probuzení jakožto finále série uzavírá řadu dějových linek, takže na hororové prvky tolik nedojde. Po první třetině knihy se postupně vytrácejí a největší drama se nakonec odehrává ve světě živých. Přesto nebudete úplně ochuzeni o potřebu zachumlat se do deky a zkontrolovat, zda máte zamčeno a zatažené závěsy. Probuzení nicméně patří k těm méně strašidelným dílům a prvenství v děsivosti si tak stále zachovává předchozí díl Hříšník. Na své si přijdou i fanoušci romantické linky, která je v autorčiných knihách všudypřítomná. V tomto svazku sice hraje do určité míry pouze doplňkovou roli, přesto má své kouzlo a bez ní by knize něco chybělo.

Amanda Stevensová má velice čtivý styl. Necháte se unášet jejím citem pro tajemno, emoce i symbolismus, a než se nadějete, dočtenou knihu odložíte na stolek a jen se podivíte tomu, že už je konec. Obzvlášť když Probuzení přese všechno nepůsobí jako úplný závěr. Ačkoliv se osudy všech postav nějakým způsobem uzavřou, zůstává tu i několik nezodpovězených otázek. Autorka si zjevně nechala otevřená vrátka, kdyby se jednou chtěla k této sérii vrátit. A mezi námi – nezlobila bych se.

Vydal: Ikar, 2020
Překlad: Věra Klásková
Počet stran: 334