Vzestup a pád agentury DODO – cesta do pekel je dlážděna zlatem

Neal Stephenson je vyzdvihován jako spisovatel sci-fi hraničících místy s genialitou. Na stranu druhou však bývá také zatracován pro občas až zbytečně překombinované složitosti ve svých dílech. A pak se jednoho dne rozhodl, že spojí síly se spisovatelkou historických románů Nicole Gallandovou a společně napíší knihu o cestování časem.

Melisanda Stokesová netušila, že když přijme nabídku na několik velice dobře placených překladů od jistého Tristana Lyonse, její život se změní k nepoznání. Texty, na nichž má pracovat, se totiž týkají magie a jejího postupného mizení ve světě v průběhu minulých staletí. Tristan nemá v plánu nic jiného než magii obnovit a zajistit tak své vlasti výhodu nad konkurenčními mocnostmi, které se údajně snaží o totéž. Poznatky se vrší, navyšuje se rozpočet a do týmu přibývají lidé postupně s tím, jak se Melisandě a Tristanovi daří. Nakonec opravdu dosáhnou svého – podaří se jim díky moderním technologiím v omezené míře provozovat magii. A proč ji nevyužít k cestování časem a maření plánů nepřátel… Ale modří už vědí – s cestováním časem není radno si zahrávat, obzvlášť když tak činíte pro armádu.

Výhodou je, že už samotný název knihy – Vzestup a pád agentury DODO – vám prozradí, o co v knize primárně půjde, a tak nemusíte dlouho tápat ohledně základní premisy vyprávění. Kolem a dokola, ona už sama hlavní hrdinka vám to ve zkratce řekne během prvního odstavce, takže opravdu ihned víte, na čem jste – tenhle příběh prostě půjde do kopru s každou další stránkou. Díky tomu máte po celou dobu čtení pocit jakéhosi mrazení, kdy očekáváte avizovaný průšvih – tento „flash forward“ je Nealem Stephensonem a Nicole Gallandovou využíván s citem a umem a vytváří příjemně tísnivou atmosféru tam, kde je to třeba.

Ale nejprve vás čeká onen vzestup. Ten není kdovíjak raketový, všechno má svůj čas a rozvíjí se postupně – jak nabývání zkušeností, vztahy mezi postavami, tak i samotné získávání moci a respektu DODO. V textu je hodně technických záležitostí, historických údajů i filozofických otázek, ale i když všechno zní učeně a nesmírně odborně, zjistíte, že se v tom bez problémů vyznáte i bez sáhodlouhých nudných popisů. (Nicméně pokud nevíte nic o Schrödingerově kočce, doporučuji si před přečtením knihy tento materiál raději alespoň zběžně nastudovat.)

Vzestup a pád agentury DODO je psán stylem, který je v poslední době poměrně populární (především díky trilogii Akta Illuminae) – nejedná se o lineárně vyprávěný příběh, ale o kombinaci různých interních i externích materiálů, které dohromady vytvářejí víceméně ucelený pohled na věc: deníkové zápisky, dopisy, přepisy soudních slyšení, e-maily… V příběhu zbývá dostatek slepých míst, kdy přesně nevíte, co se dělo, ale ničemu to nevadí – autoři se tím naopak poměrně elegantně vyhnuli místům, která by už mohla působit zdlouhavě a nudně.

Stephenson a Gallandová totiž dokázali jednu neuvěřitelnou věc. Ačkoliv je jejich kniha sedmisetstránkový špalek plný technických pojmů, v němž absentuje výraznější akce i okatá milostná linka, je Vzestup a pád agentury DODO neskutečně čtivý. Přesto to rozhodně není kousek do MHD. Knize se musíte opravdu věnovat delší čas v kuse, abyste si ji pořádně vychutnali a docenili různé drobnosti, kterými je prošpikovaná. Především pak všechno kolem cestování časem působí realisticky a je vidět, že se autoři snažili podchytit veškeré nesmysly, které kdy o tomto tématu viděli nebo četli.

Vzestup a pád agentury DODO má sice pomalejší tempo a jeho dynamika vás nestrhne od prvního řádku, přesto přináší kvalitní čtenářský zážitek a je opředen oním tajemným kouzlem, které vás nutí otáčet stránku za stránkou i v jedenáct večer, kdy si říkáte: „Už vážně jen jednu kapitolu!“

Vydal: Argo, 2019
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 704