Stephen King: Řbitov zviřátek

Říct před hororovým fanouškem Řbitov zviřátek může fungovat jako zaklínadlo a oči čtenáře temných příběhů se rozzáří jako vánoční stromeček. Román z roku 1983 je více než jen kultovní knihou, je doslova drahokamem celého žánru. Jedná se o nadčasový příběh, který zaujme v každé době. Soustředí se totiž na rodinu a ten nejzákladnější lidský strach – strach ze smrti.

„Smrt je záhadná, ale pohřbívání je tajemné.“ – Stephen King.

Řbitov zviřátek u nás vyšel poprvé v roce 1994 u nakladatelství Laser-books. Následovala nová vydání v letech 2003 a 2008 již u stálého vydavatele kingovek Beta Dobrovský. Nyní vyšel Řbitov zviřátek  znovu, a to k příležitosti nové filmové adaptace, jež v průběhu dubna dorazila i do našich kin. Kniha dostala filmovou obálku, ale jinak zůstala beze změn.

Stephen King napsal  svůj příběh chytře a pečlivě. Již patrně přišel na to, že lidi nejvíce zaujme a vyděsí, pokud vypráví o rodině. To ostatně platilo například u o tři roky starší Žhářky.

Zde se rodina Creedových přestěhuje z velkého Chicaga do malého městečka a postupně se seznamuje s okolím. V tom jim pomáhá starý chlapík Jud a jeho žena Norma. Jud a lékař Louis Creed se stanou přáteli a starý muž rodině ukáže i nedaleké místo v lese, kterému všichni říkají Řbitov zviřátek. Dcera Creedových Ellie i syn Gage jsou místem, kam lidé a většinou právě děti pohřbívají své zvířecí miláčky, uchváceni, ale zároveň i trochu vyděšeni. Především malá Ellie je v otázkách života a smrti velice zvídavá.

Román je poměrně dlouhou dobu mírumilovný. Autor jen představuje postavy, poměry v rodině a čtenář tak má čas si všechny oblíbit a poznat je. Zlom přichází, když se Louis snaží zachránit vážně zraněného Viktora Pascowa, který si rozbil hlavu. Scéna jeho ošetřování je velice naturalistická a čtenář tak nějak tuší, že „teď to začíná“. Luis má noční můry, ve kterých ho mrtvý mladík navštěvuje a mluví o Řbitovu zviřátek. Je to varování?

To hlavní přijde se smrtí kocoura Churche. Manželka a děti jsou tou dobu u prarodičů a Jud nabídne Louisovi pomoc. Kocoura se rozhodnou pohřbít na zvířecím hřbitově. Ten však vede mnohem dál, než si Luis představoval. Cesta náročným terénem patří k tomu nejlepšímu, co horor jako žánr nabízí. Jako byste se ponořili do temnoty. Cesta na vzdálené místo, jehož historie sahá až k původnímu indiánskému osídlení a pověstem o zkyslé půdě, Wendigovi, je jedním slovem fantastická. Stephen King píše působivě a čtenáři se bude tajit dech.

Není žádné tajemství, že pohřbení kocoura na tom magickém místě ho přivede zpět. Ovšem v pozměněné podobě. Kocour chodí divně, má odpornou srst, páchne hrobem a jeho pohled nevěstí nic dobrého. Přesto krom nošení znetvořených vran nedělá kocour nic vyloženě špatného a rodinka, která se vrací od prarodičů, prakticky nic nepozná.

To nejtemnější a nejzlejší přichází až v poslední třetině knihy. Ta jako by se dívala i na čtenáře a ptala se ho: „A jak byste se rozhodli vy?“ Protože je tu hřbitov, který dokáže mrtvé přivést zpět. Umře vám milovaný pejsek. Chtěli byste ho zpátky? I kdyby byl tak trochu jiný? A co lidi? Chtěli byste zpět své blízké?

Řbitov zviřátek je příběhem o smrti a smíření s ní. O tom, že největší hrůza nejsou monstra, duchové a kdovíco ještě, ale ztráta blízkého člena rodiny. Stephen King doslova exceluje v líčení psychologie postav. Jeho kniha je tak nadčasová, protože je o základních věcech, jako je rodina, láska a smrt. Samozřejmě si k tomu připočtěte výtečnou hororovou atmosféru a skvělé dialogy.

Řbitov zviřátek zkrátka nestárne. S chutí si ho přečtete i opakovaně a nezmizí vám z hlavy. Možná se po dočtení zvednete a půjdete se podívat na hrobeček, který jste udělali svému psímu miláčkovi a řeknete si, jaké by to asi bylo, kdyby se vrátil.

Vydalo: Dobrovský – BETA, 2019
Originální název: Pet Semetary
Překlad: Ivan Němeček