Co vyvolá Oheň probuzení?

Vítejte ve světě, kde žijí draggové, jejichž krev – červená, zelená, modrá a černá – Krvožehnaným propůjčuje nadpřirozené psychické a fyzické schopnosti. Jenže každým rokem je draggů méně, a tím pádem je méně i jejich krve, její kvalita klesá a cena roste. Hrozí kolaps celého hospodářství. Jenže pak se ukáže, že by mohl existovat bájný Bílý dragg…

Hledat se ho vydává tajná agentka a Krvožehnaná Lizanne Lethridgová. Do pátrání po bájném Bílém draggovi se nedobrovolně zapojí i neregistrovaný Krvožehnaný Claydon Torcreek. A co s tím bude mít společného námořní důstojník Corrick Hilemore?

Claydon „Clay“ Torcreek je sirotek, neregistrovaný Krvožehnaný, který většinu života prožil na ulici, kde se živil jako zlodějíček a příležitostný rváč v ringu. Nadělal si ale taky dluhy a nepřátele, což ho málem stálo život. A to všechno ho nakonec přinutí zúčastnit se výpravy pátrající po bájném Bílém draggovi.

Tajná agentka Lizanne Lethridgová sice na první pohled vypadá a chová se jako slušně vychovaná dáma z dobré rodiny, ve skutečnosti je ale zkušenou tajnou agentkou a talentovanou Krvožehnanou. Patří mezi bad-ass hrdinky, které se jen tak ničeho nezaleknou, používají nejrůznější technické vynálezy a vylepšováky a neváhají pro dosažení cíle a splnění úkolu ani zabíjet.

Corrick Hilemore slouží jako druhý důstojník na krvespalu, námořní lodi poháněné krví draggů. Má vynikající velitelské schopnosti, umí jednat s lidmi, ale někdy je prostě schopný až moc na to, aby byl u svých nadřízených oblíbený.

Anthony RyanOhni probuzení, prvním dílu série Draconis Memoria, přinesl originální a svěží kombinaci viktoriánské éry, steampunku a fantasy (v tomto konkrétním případě potěší všechny milovníky draků). K tomu přidal námořnictvo, tajné agenty, lovce lebek, zmizelou výpravu, záhadný vynález a spoustu dalších věcí. Možná to zní jako hodně divoká kombinace, ale Anthony Ryan patří mezi velmi talentované a zkušené autory, takže v jeho podání k sobě všechno ladí a funguje.

Ohni probuzení nechybí nic, co by klasická vysoká fantasy měla mít: propracovaný svět, košatá a komplikovaná zápletka, plastické postavy, akce, nebezpečí, tajemství, záhady, nějaké to překvapivé odhalení a nečekané zvraty, občasný suchý humor i lehký náznak romantiky.

Pro některé čtenáře bude plusem, pro jiné zase minusem spletitost příběhu. Ten je patřičně komplikovaný, ústřední zápletka o pátrání po bájném Bílém draggovi tvoří pouze páteř příběhu, ale autor ji obklopil celou řadou více či méně důležitých dějových linek. Vývoj příběhu je velmi pozvolný, takže může místy působit až rozvlekle. Anthony Ryan navíc vyprávění zahustil spoustou drobných detailů a informací, které pro velmi pozorného čtenáře budou dohromady vytvářet barvitou mozaiku, méně pozorného čtenáře ale budou pravděpodobně mást, ne-li přímo nudit. Nehledě na to, že Anthony Ryan se – jak už bylo zmíněno – inspiroval viktoriánskou érou, což se promítlo do některých dialogů, které ale ve výsledku působí velmi šroubovaně a čtenář má občas pocit, že se jimi musí doslova prokousat.

Oheň probuzení rozhodně doporučuji milovníkům Anthonyho Ryana, přestože nedosahuje vysoké příčky, kterou nastavila Píseň krve, první díl trilogie Stín krkavce. Nicméně všichni fajnšmekři, kteří před bezduchou zábavou a rychlým, přímočarým příběhem dávají přednost pořádně spletitému a zamotanému vyprávění, promyšlenému světu, originálním nápadům a vytříbenému jazyku, budou naprosto spokojení a Oheň probuzení si náležitě vychutnají. Oheň probuzení totiž rozhodně paří mezi velmi kvalitní a navíc i originální a minimálně v českém literárním rybníku netradiční fantasy. A dobrou zprávou je i to, že druhý díl s názvem Legie plamenů vyjde v českém překladu v srpnu 2019.

Vydal: Host; 2018
Překlad: Milan Žáček
656 stran / 429 Kč