Vei – boj o nadvládu nad Midgardem může začít

Znáte ho – Ódin Všeotec, miláček lidí i bohů, který obětoval oko, aby získal runy. Bojoval proti zlým ledovým obrům z Jotunheimu, držel lidi Midgardu v bezpečí a tak dále a tak dále. Ale co když je to ve skutečnosti pěkný zmetek, který si chce vládu nad Midgardem udržet za každou cenu, aby zůstal u moci? A co když ti slavní obři připomínají sice zubatější verzi Avatara, ale jinak jsou celkem fajn?

Nakladatelství Zanir se zaměřuje na nezávislou zahraniční tvorbu, a i když jejich produkci kraluje manga (potažmo manhwa), čas od času vydají i „tradiční“ evropský komiks. Jedním z nich je dvousvazkový švédský počin Vei, jehož první díl vyšel koncem loňského roku.

Dívka Vei žije na Jotunheimu ve společnosti bohů. Každý z ledových obrů spravuje svou vesnici a v každé je vychováván ran – bojovník, který má za Jotuny bojovat v legendárním zápase. Generaci co generaci jsou tito ranové cvičeni, ale málokdo z nich může naplnit svůj úděl. Vei má to štěstí – je na ní, aby zachránila čest Jotunů a oni mohli konečně jednou vládnout Midgardu a dostat se k moci. Předtím ale musí zabít zástupy vybraných Ódinových válečníků a zjistit, jak je možné, že jsou to vždy Ásgarďané, kdo v zápase zvítězí…

Premisa příběhu je poměrně jednoduchá, využívá však dobře severských mýtů a obrací je místy trochu naruby – respektive vypráví příběh z jiného úhlu pohledu, než jsme byli doposud zvyklí. Přesto zachovává základní fakta, takže pokud se v mytologii severních šířek alespoň trochu orientujete, nebudete se v komiksu ztrácet. Scénář napsala Sara Bergmark Elfgren, kterou můžete znát jako spoluautorku trilogie Kruh.

Velkou péči věnovala postavám, které působí realisticky a je snadné najít si k nim vztah. Elfgren se zabývá hodně jejich motivacemi, včetně otázek víry a válečnické cti, díky čemuž zvládla vystihnout odlišnou mentalitu Jotunů a Ásgarďanů. Ta je zdrojem dílčích konfliktů mezi postavami, které se občas nedokážou vzájemně pochopit. Díky autorce jsou tyto konflikty věrohodné a nepůsobí vykonstruovaně, jen jako umělý hybatel děje.

Kresby se ujal Karl Johnsson, jehož tvorba je u nás prozatím neznámá. A je na co se dívat. Kresba je realistická, příjemně kolorovaná a dostatečně detailní v panelech, kde je to potřeba. Občas sklouzává ke zjednodušování, ale Johnsson tak činí s citem, v místech, kde to neuškodí vyprávění – naopak to občas podpoří dynamiku dané scény. Přestože je jeho styl líbivý, je na něm cosi odlišného – možná výrazy tváří a drobnosti, kterých si člověk nemusí hned napoprvé všimnout – co ho vyřazuje z klasického mainstreamu, i když se tomu pomalu blíží.

Vei si nehraje na kdovíjak hlubokomyslné vyprávění. Je to víceméně lineární příběh bez většího množství slepých uliček a fatálních rozhodnutí jednotlivých postav, který je v ledasčem předvídatelný. Přesto si vás získá svou atmosférou a kresbou.

Vydal: Zanir, 2018
Přeložil: Jan Schejbal
Typ komiksu: barevný