Najde si strašidlo Mortina přátele?

Mortina není obyčejná holčička. Má fialové kruhy pod očima, bledou pleť a může si odtrhávat části těla dle libosti. Mortina je totiž strašidlo. Jenže si ze všeho nejvíc přeje kamarádit se s lidskými dětmi z vesnice.

Mortina žije ve vile Rozvalince s tetou Neboženkou a psem Truchíkem (neznámo, jestli živým, nebo mrtvým). Na loukách kolem vily si občas hrají děti z vesnice a Mortina je pozoruje, jenže teta jí přísně zakázala, aby se komukoliv z nich ukázala. Mortina ovšem touží najít si přátele. A tak využije Halloweenu, kdy se děti převlékají do děsivých kostýmů. V tuhle chvíli přeci i ona musí snadno splynout s davem, nebo ne?

Jsem velkou milovnicí Timu Burtona, takže mě Mortina upoutala na první pohled. Některé ilustrace jsou totiž stylu Tima Burtona podobné. Nejedná se ale o nijak temnou knihu. Naopak. Příběh je určený mladým čtenářům, je jednoduchý a přímočarý. Hlavním tématem je zde síla přátelství, které překoná i nepřekonatelné rozdíly.

Mortina stojí hlavně na velmi povedeném grafickém zpracování. Některé ilustrace jsou trochu temnější, ty jsou právě podobné Timu Burtonovi, jiné jsou ale barevné a působí optimisticky. Doporučuju si jednotlivé obrázky opravdu dobře prohlédnout. Kromě samotného příběhu je totiž doprovází drobné poznámky, které jsou často velmi vtipné. Třeba prozrazují jména Mortininých příbuzných – kdo by nechtěl babičku Neblaženku nebo prastrýčka Zlověstila? Barbara Cantini se vyřádila i s drobnými detaily v samotných ilustracích, kterých si všimne jen opravdu pozorný čtenář. Já jsem se nejvíc rozesmála, když jsem si všimla, že na jednom obrázku leží na zemi časopis s názvem Morgue. A takových chytrých vtípků zde najdete víc.

Mortina je malá a útlá knížka s jednoduchých příběhem o síle pravého přátelství, ale velmi povedenými, chytrými a vtipnými ilustracemi. Nevím, jestli u toho budete umírat smíchy, jak se píše na obálce, ale určitě vás tenhle příběh pohladí po duši a párkrát se u něj opravdu od srdce zasmějete. A pokud máte rádi tvorbu Tima Burtona a podobně laděné ilustrace, je Mortina přímo pro vás (nebo spíš pro vaše děti?)

Vydal: Egmont; 2018
Překlad: Tereza Sieglová
48 stran / 199 Kč