Marie Rutkoski: Kletba vítězů

Může být vítězství kletbou? A vítězství v čem? V lásce, závodě, dražbě či revoluci? Na tyhle otázky si musí odpovědět Valeriánka Kesterel a Herren Arin. Jedno je jisté: Kletbou vítězů to všechno jenom začíná, alespoň v prvním díle trilogie od Marie Rutkoski

Sedmnáctiletá Kestrel, dcera mocného valoriánského generála Trajana, si uživá života členky vysoké společnosti. Tráví čas s přáteli, miluje vyjížďky na koních a věnuje se hudbě. Přesto se brzy bude muset rozhodnout, kam se její život bude dál ubírat. Jestli se vydá ve stopách svého otce a zaujme místo ve valoriánské armádě, nebo si najde manžela a bude z ní poslušná manželka. Kestrel sice nemá problém se strategií a politikařením, ale fyzický boj ji neláká. A co se týká manželství, stále nepotkala toho právého, za kterého by se chtěla provdat.

Kestrel se svou kamarádkou navštíví dražbu otroků a neplánovaně se stane majitelkou herranského otroka Arina. Zaujalo ji totiž, že by měl mít talent pro hudbu, ale svůj čin zdůvodňuje tím, že Arin je schopný kovář a někdo takový se do domácnosti jejího otce výtečně hodí. Setkání Arina a Kestrel roztáčí kola osudu plná nenávisti, zrady, vzpoury, smrti, pochopení a možná i něčeho víc.

Americká spisovatelka Marie Rutkoski, která pobývala i v Moskvě nebo Praze, se při psaní prvního dílu trilogie Kletba vítězů inspirovala někde v historii starého Říma či Řecka. Příběh se zatím tváří jako výlet do alternativní historie zacílený na čtenářskou kategorii young adult. Marie Rutkoski sice píše knihy z žánru fantasy, ale v tomto případě tyhle motivy chybí. Příběh se točí okolo komplikovaného vztahu dvou národů. Valoriáni jsou vojenští agresoři, kteří utočí na další národy a rozšiřují své území. Před víc než dekádou napadli i Herrany a přeživší byli uvrženi do otroctví, ale otroci nezapomínají a touží po svobodě. Valoriáni s rostoucím územím mají personální a správní problémy a zároveň jim hranice začínají okupovat barbarské národy.

Kletba vítězů by mohla být lehká historická sonda s romantickou linkou. Arin a Kestrel jsou zajímaví hrdinové, ale chybí jim charisma, aby si je člověk zamiloval při prvním setkání. V žánru young adult je tenhle příběh něco trochu jiného a jediný způsob, jak zjistit, jestli je to pravé ořechové, je otevřít první stránku a pustit se do čtení.

Vydal: Fragment, 2018
Překlad: Martina Chramosilová
Počet stran: 352