Charles Soule: Věštcův rok

Jeden jediný věštecký sen, který má moc změnit svět. Aneb jak basák ke štěstí/neštěstí (záleží na úhlu pohledu) přišel a jak v několika minutách zničit/zachránit lidstvo.

Will Dando má třicítku na krku, je to kluk, co má rád muziku. A jak už to tak bývá, jako profesionální basák na volné noze není moc pracovně vytížený a tomu nasvědčuje i jeho poněkud ošuntělý zevnějšek. Jenže podle obalu se v tomto případě nedá soudit obsah. Will rozhodně není nezajímavý, stal se totiž díky snu Věštcem.

Kde řešit budoucnost světa a vlastní finanční problémy? Jedině na netu. Proto Will spolu s kamarádem zakládá Stránku, nejsledovanější senzaci na světě – vždyť proroctví zde zveřejněná se opravdu plní! A každému čtenáři Věštcova roku je hned jasné, co bude následovat. Začíná hon na proroka, který chce, z pochopitelných důvodů, zůstat v anonymitě. Korporace, FBI a každý myslitelný i nemyslitelný smrtelník má na Věštcovo utajení opačný názor, každý chce znát budoucnost. A kdo seslal basákovi věštby a proč? Je Will Dando Superman, nebo jen obyčejný kluk, který prostě umí jako muzikant improvizovat a hledat v chaosu soulad?

Začátek knihy je tedy velice předvídatelný a zhruba první polovina čtenářsky docela průměrná. Nezbývá než se pročíst k zajímavější části a odměnou je napětí, kdy absolutně netušíme, jak to, co započalo na jaře, na podzim skončí. Příběh sestává z několika časově posloupných dějových linií. Přesto (nebo právě proto?) není protagonistům věnován dostatečný prostor, a tak navzdory dobrým dialogům a uvěřitelným pohnutkám a motivacím nemají šanci zaujmout. Vím, že každý čtenář to má jinak; já potřebuji svého hrdinu, se kterým se budu identifikovat a budu za něj dýchat – a žít v mé hlavě bude dlouho po dočtení knihy. Tady se mi to žel nestalo.

Zda se vám bude tento knižní debut úspěšného komiksového autora Charlese Soula líbit, velmi záleží na tom, jaké jsou vaše preference. Pokud nejste hodně žánrově vyhraněný čtenář, rád si přečtete detektivku nebo nějaký bestseller určený pro široké masy, se Soulovou prvotinou nesáhnete vedle. Co čekáte, to dostanete. Příběh o moci, politice a víře. O důvěře a nedůvěře. O fanaticích a o pokoře. Také o osudu, či předurčenosti, stejně jako o svobodné vůli a následcích volby. Román Věštcův rok funguje velmi dobře jako průměrné drama se zajímavým nadpřirozeným prvkem. Co na knize jednoznačně vyzdvihnu, je velice lákavé téma. Tajuplné záhadě se nic nevyrovná.

Vydal: Laser, 2018
Překlad: Milan Lžička
368 stran / 379 Kč