Kazu Kibuishi: Amulet – Paní kamene a Prokletí kamene

Komiksy , Literární recenze / 21.11.2018 /

Sourozenci Emily a Navin se po smrti otce stěhují s mámou do starého domu po ztraceném pradědečkovi. Emily při obhlídce budovy objeví zářící kámen – tajemný amulet, kvůli kterému vzápětí unese jejich matku nestvůra s obrovskými chapadly. Sourozenci se musí vydat do podivného, nebezpečného světa, aby mohli být opět rodina.

Z Emily se zničehonic stává Paní kamene, aniž by vlastně ona nebo čtenář tušili, co taková moc obnáší. Musí se řídit instinktem a tím, co jí podivný amulet radí. S bratrem se ocitá v Alledii – alternativní verzi planety Země, kde žijí na každém rohu zvláštní netvoři. Ať už jsou to elfové, mluvící zvířata, roboti či chodící domy, nic není nemožné. Čeká tu na ně také pár přátel, kteří sice vypadají podivně, ale jsou připraveni dětem pomoci.

Kazu Kibuishi otevírá příběh Amuletu poměrně drsnou autonehodou, při níž umírá otec dětských hrdinů. Emily i její matka jsou svědky tragédie, snaží se muži pomoci, jenže marně. Jde o silný, dojemný prolog, který dále předurčuje motivace postav. Emily po nehodě rychle dospívá. Stává se z ní vážná mladá dívka, jež je ochotna udělat cokoliv, aby neztratila dalšího člena rodiny. Když je tedy unesena její matka, s bratrem po boku se vydává za hlasem amuletu, přestože neví, do čeho se to vlastně pouští. Jde o jedinou šanci, jak rodiče najít.

Amulet je jedinečná komiksová fantasy sága určená primárně dětem od osmi let. Příběh s vážným podtónem si však získá každého, kdo má rád mísení různých žánrů a originální ilustrace. Kazu Kibuishi kombinuje i zdánlivě nemožné a vytváří dílo, které mi místy připomínalo Ságu, ale pochopitelně uzpůsobenou pro mnohem mladší čtenáře. Nutno podotknout, že Amulet poprvé vyšel již před deseti lety, komiks ovšem s ubíhajícími léty neztrácí na čtivosti, naopak se u čtenářů stává čím dál oblíbenějším.

Série Amulet patří k tomu nejlepšímu, po čem můžete v sekci komiksů momentálně sáhnout. Nejenže má naprosto překrásné ilustrace, ale ani se nebojí otevírat pochmurnější témata, jako smrt blízké osoby. Navíc tu máme mladou hlavní hrdinku s vůdčími schopnostmi a odvahou, která se jen tak nevidí. Předvídatelnost příběhu se vzhledem k cílové skupině dá snadno odpustit.

Nakladatelství Paseka vydalo první dva díly série najednou. Snad i kvůli tomu, že první díl Paní kamene je ještě takový rozjezdový a zcela nedovoluje čtenáři zamilovat si nové postavy a svět. Proto doporučuji číst oba díly ihned za sebou, po druhé knize Prokletí kamene totiž budete mít naprosto jasno – do tohoto světa se zaručeně budete chtít vrátit!

Amulet 1 – Paní kamene
Vydal: Paseka, 2018
Překlad: Michal Prokop