Andrew McDonald: Smrtonoš

Nově zaučený smrtonoš Sod pendluje mezi rockovou kapelou a kosením. Důvod podivných a děsivých událostí ho však začne zajímat a na vlastní pěst se pokusí zjistit, co se děje.

Největšími starostmi Soda, puberťáka milujícího rock, donedávna byly škola a jeho místo v kapele Ba-Donka Donks. Život se mu zásadně změní, když uvidí svého otce odcházet od mrtvého těla. Později mu otec prozradí, že patří do rodiny smrtonošů. Ačkoliv Sod nechce, musí se do rodinného byznysu zapojit. Jeho kosení doprovází podivné události a Sod začne pátrat, proč tomu tak je. Někdo se totiž snaží rozhodit rovnováhu smrti ve svůj vlastní prospěch, což může mít strašlivé následky.

Andrew McDonald mentalitu čtrnáctiletého Soda celkem vystihl. Po zjištění, že je smrtonoš, se Sod chová ke svému otci dost skepticky. Nelíbí se mu rodinný byznys a domnívá se, že bude výjimkou a jeho budoucností je rocková kapela. Špatně se smiřuje s faktem, že k tomu nedojde, a nejradši by svým kamarádům prozradil tajemství o smrtonoších. Bez nějakého pořádného zvažování dělá předčasné závěry a následně se chová jako všeználek.

Karma spadá do škatulky stylu gothic, jak svým vzhledem, tak svým chováním. Hodně se zajímá o smrt, obdivuje ji a filozofuje o ní. Díky tomu nachází určité spojení se Sodem a jeho rodinou. Sodův otec, takzvaný Filozof smrti, vnáší do knihy spolu s Karmou lehké filozofování o smrti, ale také mravní vsuvky, co se smrti a nesmrtelnosti týče. Psychologie postav celkově je spíše jednoduššího rázu, skoro každý z hrdinů má jen jednu zálibu, která poté i dominuje v jeho souhrnné charakteristice.

Děj se odehrává v současnosti ve městě Williamsburg. Smrtonoši se běžně pohybují mezi lidmi, mají a musí mít normální práci. Když má někdo zemřít, přijdou jim na kosu, zařízení vypadající a fungující jako telefon, údaje o brzy mrtvém. Člověk, který má zemřít, musí od smrtonoše dostat dotek smrti, aby se jeho smrt spustila. Následně musí smrtonoš vyčkat, až smrt daného člověka nastane, pak se zastaví čas, aby mohl smrtonoš dovést duši zemřelého do Bílého portálu. Bílý portál by měl vést do světa klidu a bezpečí, pokud by ale duši nedostal, místo něho se objeví Černý portál, který se uzavře jen po pohlcení duše, nehledě na to, jestli je ještě v živém těle. Seznam lidí, co mají zemřít, vydává Převodní stanice smrti. Avšak není zodpovězeno, co nebo kdo tento seznam určuje.

Smrtonoš je dobrodružný román s prvky fantasy a sci-fi. Příběh autor vypráví v er-formě, nepoužívá složitá souvětí či výrazy. Hlavní dějová linka je jednoduchá a logická, některé zvraty se dají vytušit. Moc humoru kniha neobsahuje, je jen mírně temná a strašidelná, což odpovídá zacílení na dospívající děti. Knihu bych doporučila mladším čtenářům, tak ve věku Soda. Myslím, že starší čtenář v knize jen stěží najde zalíbení, postavy mu totiž můžou připadat docela otravné a příběh to nevyváží.

Vydal: CPress, 2018
Překlad: Renata Kristina Jehličková
320 stran / 299 Kč