Získá království Zimy Sníh nebo popel?

Království Jara zničilo říši Zimy. Většinu obyvatel jarní vojáci povraždili, zbytek uvěznili a vládce Angra zničil zdroj Zimy, který jejich královně umožnil ovládat magii. Zůstala jen hrstka svobodných Zimanů, kteří se ani po šestnácti letech ve vyhnanství nevzdávají naděje na obnovení svého království.

Přestože jich je pouhých osm, mají ambiciózní cíle – nalézt zdroj Zimy, znovu získat přístup k magii, osvobodit přeživší Zimany a znovu vybudovat království Zimy. Prvním krokem je nalézt zdroj magie v podobě medailonu, který Angra rozlomil na dva kusy a každý zvlášť ukryl.

Jedním z posledních svobodných Zimanů je i šestnáctiletá Meira. Ta se cítí provinile, protože si na říši Zimy vůbec nepamatuje, ale i tak za ni hodlá bojovat. Umí sice dobře zabíjet s pomocí čakramu, tedy na dálku, ale v boji zblízka moc nevyniká. Proto ji Sir, vůdce zimních povstalců, drží v bezpečí tábora a nechce ji pustit do akce. Meira je ale přesvědčená, že dokáže být při pátrání po medailonu užitečná, a hodlá to dokázat.

Nakonec dostává příležitost pomoci Zimě v boji proti Jaru, jenže úplně jinak, než si představovala. Zimané potřebují pomoc od království Cordellu, které chce ale spojenectví zpečetit sňatkem. A tak se Meira musí zasnoubit s korunním princem Theronem, přestože je zamilovaná do zimního prince Mathera…

Meira má vcelku slušné bojové schopnosti, ale přitom se často utápí v pochybnostech, že pro Zimu není dostatečně užitečná. Chce se stát bojovníkem, místo toho je však proti své vůli zasnoubená s cordellským princem. Zbylí Zimané před ní navíc spoustu věcí tají a neváhají s ní manipulovat. Mezi ostatními sedmi Zimany není nikdo, kdo by byl sympatický, a dokonce i Mather, Meiřin vysněný kluk, se chová jako rozmazlené dítě. Jediným sympatickým jedincem tak zůstává cordellský princ Theron, protože má hlavu i srdce na správném místě, ovšem ten v knize hraje jen malou roli.

Sara Raaschová píše jednoduše, což z knihy dělá nenáročné a odpočinkové čtení. V příběhu nechybí akce, nebezpečí, pár zvratů a samozřejmě ani romantika. Ta má podobu milostného trojúhelníku, kdy se Mather s Theronem provokují a žárlí na sebe, což působí dost otravně. Děj se ale naštěstí netočí jen kolem milostné zápletky, takže se tohle klišé dá překousnout.

Dějová linka kombinuje různé prvky. Sníh nebo popel nejprve připomíná fantasy inspirovanou příběhy o fae, ale ve chvíli, kdy se Meira musí zasnoubit s Theronem, se příběh změní na romanci, v níž prim hraje milostný trojúhelník, snaha naučit se dobrým způsobům a krásné šaty. Poté atmosféra potemní a hrdinové se ocitnou v koncentračních táborech a nakonec se předvedou i v závěrečné bitvě proti Jaru. Jedná se o docela zajímavý mix nápadů, který ovšem ve výsledku není nijak originální a navíc do sebe jednotlivé prvky příliš nezapadají.

Sníh nebo popel je prvotinou Sary Raaschové, která přiznává, že základ příběhu vymyslela, když jí bylo pouhých dvanáct. Bohužel je to na ději znát, protože se v něm objevuje velká míra nelogičností, nedotažeností a naivity. Osm bojovníků stojí proti celé armádě Jara a jejich neuvěřitelně mocnému králi? Meira hned na první akci získá polovinu medailonu a ještě stihne obelstít proradného jarního generála, přestože mnohem zkušenějším vojákům se to za celých šestnáct let nepovedlo? A takových hloupostí je v příběhu až příliš mnoho na to, aby se daly odpustit.

Sníh nebo popel bych proto doporučila opravdu mladým dívkám. U starších čtenářek (nebo čtenářů) se obávám, že nepřekousnou nepříliš propracovaný děj, nesympatické postavy, velkou míru nelogičností a naivity a k tomu ještě klišé v podobě nepříjemného milostného trojúhelníku. Za mě osobně nejlepší věcí na knize zůstává nádherná obálka a zajímavý námět, který ale bohužel zůstal nevyužit. Přesto věřím, že mezi mladými čtenářkami si Sníh nebo popel své fanynky najde.

Vydal: CooBoo, 2017
Původní název: Snow like Ashes
Překlad: Zdeněk Uherčík