Larry Correia, John Ringo: Grunge (Paměti lovce monster 1)

Grunge je první díl prequelové série k Lovcům monster. Odehrává se v osmdesátých letech dvacátého století a pozdějším hlavním hrdinům Lovců monster (ve velké většině případů) zatím teče mlíko po bradě. Jedná se o vysoce akční fantasy s detektivní linkou.

Kdysi, ne tak úplně dávno (přesněji řečeno v 80. letech 20. století), byly v Americe velice dobré časy pro společnost Lovci monster s.r.o. U kormidla rodinné společnosti pevně stál (tehdy opravdu ještě stál) Ray Shackleford III.. Jeho syn Ray IV. s manželkou Susan ještě pracovali pro společnost a teprve začali zdárně rozmnožovat rodinný klan. Dwayne Myers patřil mezi členy týmu Smajlík. Ani tehdy nikdo rozumný nechtěl vidět druhou tvář Earla Harbingera a rozhodně nechtěl nakrknout agenta Frankse z ÚPKM.

Oliver Chadwick Gardenier musel pěkně podvádět, aby se stal řadovým členem Americké námořní pěchoty. Přeci jen se svým vzděláním, inteligencí a schopnostmi byl na pozici obyčejného svobodníka mimořádně překvalifikovaný. A ve službě vlasti byl úspěšný až do bombového útoku na jejich vojenskou základnu v Bejrútu, která si vyžádala velké množství životů. Chad při něm měl svým způsobem štěstí. Jistý Petr mu totiž přetlumočil nabídku snad toho nejvyššího možného šéfa, že pokud najde znamení v podobě číslovky 57, čeká ho nová a neskutečně zajímavá mise. V podobě práce pro společnost Lovci monster s.r.o.

Americký spisovatel převážně military sci-fi John Ringo se trochu nudil a rozhodl si přečíst první díl vychvalované série Lovci monster s.r.o., který se mu povaloval už nějakou dobu doma v knihovničce. Následně si velice rychle sehnal i další díly. Byla to láska na první přečtení, ale zároveň si John Ringo začal klást otázky hodné nadšenců do fanfiction. Než se nadál, stihl spáchat jeden nebo dva příběhy ze světa Lovců monster. A pak už jenom potřeboval ukecat kolegu Larryho Correiu, aby je posvětil svým souhlasem. Zpočátku to vypadalo, že Larry Correia bude dělat jenom editora, ale nakonec mu úpravy světa trvaly déle než Johnu Ringovi celé psaní knihy a stalo se z toho plné spoluautorství série Paměti lovce monster.

Autor představuje životní příběh Olivera Chadwicka Gardeniera od jeho dětství s nenáviděným bratrem, protiválečně naladěnou feministickou matkou a otcem děvkařem. Přes náročné dospívání, nástup k armádě, vojenskou operaci v Bejrútu, léčení až po události vedoucí k seznámení s Lovci monster. Výcvikem u Lovců to nekončí a následuje množství krátkých milostných a trochu delších bojových zápletek během Chadova působí v pobočce v Seattlu. Grunge rozhodně není jednolitý román, ale koláž různých příběhů s množstvím narážek na věci budoucí, o kterých ovšem čtenáři Lovců monster více či méně vědí.

Grunge je skvělá příležitost, jak se seznámit s Lovci monster, i pokud ještě sérii neznáte.  Je to nenáročné akční čtení plné exotických a krvežíznivých monster, výbuchů, střelby, krve, mrtvol a dalších libůstek. S Chadem se zkrátka člověk naučí plazit se za zvědy kanály, lovit nekromanty, navazovat kontakty v jakuze i u sasquatchů, smlouvat s elfy i uplácet kongresmany. Správná řežba, jak má být.

Ovšem i tahle kniha má jeden zásadní problém, a to hlavního hrdinu. Pokud někdo nemohl vystát Owena Z. Pitta ze série Lovci monster, v Pamětech bude mít nejspíš podobný problém s Chadem. Dokonale perfektní voják. Super hustej nadšenec do různých zbraní (a většinu umí excelentně používat). Holky se na něj lepí jako hmyz na mucholapku. Jeho IQ sahá skoro až do nebe. Ovládá velké množství lidských a pár nelidských jazyků. Vystudoval levou zadní několik vysokoškolských oborů. Zkrátka totálně nabušený hlavní hrdina, který nemá obdoby. A jehož existenci by začínajícím autorům všichni kritici omlátili o hlavu.

První díl Pamětí lovce monster je takové krásné béčkové čtení, až je to skoro áčkový trhák. Odpočinkový, nenáročný, ale zábavný a ironický. Často posílá do lesíka zeleného velkou část v současnosti propagovaných a politicky korektních záležitostí. Osmdesátky byly zkrátka divoké a zábavné.

Vydal: Fantom Print, 2017
Překlad: Jakub Mařík
Obálka: Petr Willert