Jacob Grey: Pomsta bílé vdovy (Feralové 3)

Sotva se Krák stačil vzpamatovat ze střetu s Mistrem Snovačem a Muší matkou, čeká ho další boj o záchranu Blackstoneu. Muší matka stačila do ulic vypustit z věznice nebezpečné zločince a přeměnit je ve feraly.

Ač byla Muší matka poražena a pro svůj duševní stav zavřena do psychiatrické léčebny, následky jejích činů nadále poškozují město. Je jasné, co takoví kriminálníci s nově nabytou mocí udělali. Zločinnost stoupá a obyčejní lidé nevědí o feralech vůbec nic, a tak proti nim těžko můžou něco podniknout. V ulicích se objevuje velké množství zvířat, která do něj vůbec nepatří, a napadá obyvatele Blackstoneu.

Krák se skupinkou feralů, z nichž někteří bojovali již po boku jeho rodičů při prvním pokusu o převzetí moci ve městě Mistrem Snovačem za Temného léta, se snaží situaci vyřešit a zločince najít. Snad by je mohli pomocí Půlnočního kamene o feralské schopnosti i připravit. Ale nebude to snadné. Zločinci jsou dobře organizovaní, mají nového vůdce, jenž si říká Bílá vdova, a jsou Krákovi neustále v patách. Navíc Krákovi přátelé začínají pochybovat, zda je on tou správnou osobou, která má Půlnoční kámen opatrovat, a zda skutečně stojí na té správné straně.

Bude vranomluvec Krák se svými vránami na všechno sám? Kdo je Bílá vdova a oč jí jde? Proč to všechno vlastně začalo? Závěr třídílné fantasy série pro děti a mládež vše objasní.

Jacob Grey osobní informace stále tají, jediné, co se o něm ví, že je Američan, bloumá temnými ulicemi velkého města USA a vymýšlí nemálo temné příběhy pro mládež. Napsal zatím pouze tři, a jestli napíše další, je také záhadou.

Pomsta Bílé vdovy pokračuje v předchozím duchu celé série. Někteří feralové, lidé se zvláštní schopností ovládat jedno ze zvířat, si myslí, že stojí nad ostatními a snaží se ovládnout Blackstone s pomocí stejně smýšlejících parťáků. Proti nim stojí stejně nadaná skupinka snažící se jim v tom zabránit. Dobru se prozatím podařilo nakonec vždy zvítězit, ovšem s velkými ztrátami, ale s dalším pokračováním se vždy ukáže nový vůdce padouchů.

Která postava je dobrá, nebo špatná, bylo v prvních dvou knihách Pod křídly vran a Černý roj útočí rychle jasné. V Pomstě Bílé vdovy se objeví i ty zákeřné. Krák se chová jako vždy. Dělá zbrklá rozhodnutí, stojí za svými přáteli v dobrém i zlém a hlavně na něm záleží, zda město a případně i celý svět nepadne do rukou zlořádů.

Myšlenka lidí s nadáním ovládat zvířata je zajímavá, ale nebyla využitá tak dobře, jak by mohla. Navíc autor vůbec nedomýšlí zápletky a ani příliš nepobídne nějakou narážkou své čtenáře k tomu, aby se zamysleli nad tím, že o zvířata, která feralům podléhají, by se měli také jejich páni starat, a ne jejich životy dávat tak lehko všanc.

Pomsta Bílé vdovy je román plný soubojů, skákání a lezení po střechách a vůbec akčních scén. Ale vše je hodně zmatené. Krák neustále ztrácí svůj meč Havraní zobák, aby ho vzápětí znovu stačil sebrat a použil k obraně i útoku. Těžko věřit, že přežil tak dlouho. Jacob Grey používá často razantní zvraty v příběhu jen pro ještě větší dramatičnost, které nemají na celkový děj příliš vlivu a přišly mi zbytečné. I sama hlavní zápletka se zdá být jen o natahování série a objevují se nové matoucí možnosti, které v předchozích dílech nebyly ani zmíněny.

Vydal: Host, 2017
Obálka: Jeff Nentrup
Překlad: Denisa Streublová