Jacob Grey: Pod křídly vran (Feralové 1)

Snad každé dítě muselo někdy napadnout, jak by bylo skvělé umět mluvit se zvířaty. Krák to umí a nepovažuje to za nic zvláštního. Už hodně let ho životem na ulici provází vrány, které se o něj starají. Při jedné noční výpravě za jídlem se Krák stane svědkem útěku tří lidí z vězení. Jeden z nich má pavoučí tetování, které Krákovi připomíná něco z jeho nočních můr.

Grey_Feralove_Pod-kridly-vranMěsto Blackstone je místem, kde vedle obyčejných lidí žijí i Feralové, lidé se schopností mluvit se zvířaty a ovládat je. Někteří z nich však usoudili, že jsou lepší než obyčejní lidé, a pokusili se převzít vládu nad městem. Plán jim sice nevyšel a viníci byli potrestáni nebo zabiti, kdysi kvetoucí město se však po vlně násilí ocitlo v troskách. I po letech jsou stále ve městě rozbořená a opuštěná místa, kterým se lidé vyhýbají. Jedním z nich je starý park, kde si Krák, třináctiletý kluk, postavil v koruně stromů hnízdo. Jeho společníci vrány ho od malička doprovází, jsou mu opatrovníky i přáteli. Krákovi však chybí lidská společnost, a tak se občas vydává sledovat blízký dům, v němž žije rodina správce vězení s dcerou. Stane se svědkem útěku tří zločinců z vězení a sám se s nimi střetne. On a holka ze správcova domu se ocitnou ve středu temných plánů uniklých Feralů.

Jacob Grey informace o sobě veřejnosti nedává. Ví se o něm pouze to, že žije ve velkém městě USA, má rád zvířata a vymýšlí temné příběhy. Feralové mají být třídílnou sérií a autor na ně prodal filmová práva společnosti 20th Century Fox. První kniha Pod křídly vran vyšla už v jednatřiceti jazycích.

Příběh sleduje Krákovy kroky a autor tak jeho prostřednictvím velmi zvolna uvádí čtenáře do obrazu zároveň s tím, jak hlavní hrdina sbírá informace o minulosti. Kniha je napsaná velmi jednoduše, stylem vyprávění odpovídá dětskému čtenáři. Temné prvky příběhu však román posouvají do hororového žánru a jejich popis se pro desetileté děti nehodí. Smrt způsobená sežráním zaživa všelijakou havětí do dětských knížek nepatří.

Dalším problémem je chování dětských a dospělých hrdinů. Děti vědí, co se sluší a patří, dospělí jsou váhaví střelci nebo padouši. Osud města a světa nesou na bedrech hlavně děti. Kdo jim ale tolik morálního cítění ohledně dobra, zla a správných rozhodnutí vlastně vštípil? Kde jsou jejich dospělé vzory? Další nepochopitelnou věcí je život opravdu malého dítěte na ulici, aniž by si ho někdo všiml, nebo důvod, proč právě v danou dobu utekli Feralové z vězení, když neměli vše potřebné k uskutečnění svého plánu.

Na knihu Pod křídly vran jsem byla velmi zvědavá, ale má očekávání nenaplnila a nepostoupím ji svým dětem. Původně jsem ji chtěla číst s nimi, ale jsem ráda, že jsem to neudělala a rozhodla se nejprve začít sama. Ve věku, kdy by se jim už z událostí v příběhu nezdály noční můry, by je zase nezaujal styl vyprávění. Myšlenka knihy o lidech komunikujících se zvířaty je dobrá, ale její zpracování ne.

Vydal: Host Brno, 2016