Charlie Jane Andersová: Všichni ptáci na nebi

Všichni ptáci na nebi slibují strhující střet magie a vědy, který v dějinách literatury zatím nemá obdoby. Kolegové z branže se dokonce nezdráhají knihu přirovnávat k Mitchellovu Atlasu mraků. Charlie Jane Andersová opravdu přišla s nápadem, o nějž by se další autoři mohli prát. K nápadu ale patří i zpracování a s tím se každý musí poprat už po svém.

Patricii Delfinovou spojuje s Laurencem Armsteadem jedna důležitá věc. Ne nadarmo se říká, že není silnějšího pouta než mít s někým stejný problém nebo společnou nenávist. Oba nepochopení světem čelí šikaně spolužáků ze střední, ale i od svých vlastních rodin. Jediným únikem z reality je jim právě jejich podivínství. V tom zároveň tkví stěžejní kámen úrazu hlavních postav, kterým jinak okolnosti předurčují držet spolu. Zatímco Patricia se nevzdává naděje, že se stane čarodějkou, Laurence naproti tomu propadl vědě a technologiím. A každý z nich je v právu. Dívka, protože už v raném dětství na chvíli nabyla schopnosti hovořit s ptáky. A chlapec již má na svém kontě mimo jiné vynalezení dvouvteřinového stroje času.

Laurence reprezentuje technologii, Patricia zase souznění s přírodou. Proto jim trvá, než si k sobě najdou cestu. Vlastně se i přes vnitřní boj introvertů opřou jeden o druhého až tehdy, když je to nějakým způsobem výhodné. Předstírané přátelství se jím ale postupně stane doopravdy. Vzhledem k nejednoznačnosti obou postav pořád ale není jasné, jak pevné to pouto do budoucna bude. To se potvrzuje i po letech, kdy se střetávají v San Francisku. Patricia zasvětila svůj život magii a pomáhá zmírňovat dopady katastrof na kolabující zeměkouli. Laurence naproti tomu pracuje na unikátním projektu, který má za úkol alespoň deset procent lidstva dostat z modré planety zavčasu pryč.

Začátek příběhu je jako pohádka. Čte se pozvolna, ale poutá tím, jak autorka uvádí čtenáře do děje a připravuje ho na ty velké věci, které kniha na obalu slibuje. Její vyprávění je plné detailů a nápadů hrajících ve prospěch věrohodnosti. Osvěžující jsou rozhovory Patricie s CH@NG3M3, umělou inteligencí vytvořenou Laurencem, se kterou si dívka chatuje, aby mu tak poskytla informace k seberozvoji.

Styl, který si zvolila Charlie Jane Andersová na začátku, se ale postupně začíná přejídat, protože další děj se plouží téměř neměnným tempem. Hlavní postavy jsou nevýrazné, přestože nereprezentují vzorec černá a bílá. Není moc důvodů, proč si je zamilovat. V dospělosti ztrácejí Patricia s Laurencem další plusové body, když se autorce příliš nedaří spojit zamýšlené poselství příběhu s romantickým vztahem dvou podivínů. Kniha navíc po celou dobu vrší jen další a další otázky, na které neexistuje odpověď. Nejedná se přitom ve vícero případech asi ani o úmysl, ale prosté nedomyšlení detailů.

Všichni ptáci na nebi osloví spíše čtenáře, kteří žánru ryzí sci-fi a fantasy neholdují nebo si od něj chtějí odpočinout hlouběji zaměřenou knihou s žánrovým přesahem. Nejedná se totiž o oddychovou četbu, ale náročné dílo, k němuž je potřeba tak od začátku přistupovat. Příběhu se nedá popřít originalita ve vícero směrech. Jak v námětu, myšlenkách předávaných čtenáři, tak i ve zpracování.

Vydal: Host, 2017
Překlad: Milan Pohl
423 stran / 349 Kč

2 komentářů k článku: Charlie Jane Andersová: Všichni ptáci na nebi

1. Renča [30.8.2017]

Měla jsem vysoká očekávání a byla zklamaná, dost jsem se u toho nudila, a proto to i četla strašně dlouho. Přišlo mi to jako promarněný potenciál – zápletka originální a lákavá, jenže se to utápělo v popisech a hrdinové mi nepřirostli k srdci. Ta romance mezi nimi byla těžko uvěřitelná, na to mi přišli oba moc chladní.

• Lea [30.8.2017]

Na tom se víceméně shodneme. Pro mě byli právě postupem času největší problém hlavní hrdinové. Jako děti mě bavili, ale pak se to kouzlo najednou vytratilo a už mě jejich vzájemné vztahy ani společná budoucnost nezajímaly tak, že bych nemohla knížku v kterémkoliv místě odložit.