Stephanie Garberová: Caraval

Stephanie Garberová zve čtenáře ve své prvotině do světa, v němž se realita mísí s iluzí. Hlavně si dávejte pozor – nesmíte věřit všemu, co spatříte.

Scarlett žije jen se svou sestrou Tellou a tyranským otcem na ostrově Trisda. Vždy se toužila zúčastnit slavného magického představení Caraval, až jednoho dne obdrží pozvánku přímo od samotného režiséra, tajemného Legendy. Sotva však se svou sestrou dorazí, je Tella unesena a Scarlett se tak ocitá v drsné realitě. Aby našla svou sestru, musí projít Caravalem, jenž není pouhou hrou, avšak plný nebezpečí a nástrah.

Scarlett je naivní a důvěřivá mladá dívka, která se léta toužila zúčastnit Caravalu, aby aspoň na chvíli unikla přes násilnickým otcem. Nyní ji však čeká svatba, díky níž bude moci konečně z domova odejít a před dalším násilím ochránit i svou mladší sestru Donatellu. Sama o sobě však nijak zajímavá není a k činům ji musejí postrkovat jiní. I proto je Tella z obou sester ta zajímavější. Impulzivní a odvážná Tella však nemá na stránkách příběhu příliš velký prostor a její linie je i z premisy příběhu obestřena tajemstvím. Nejzajímavější postavu tak tvoří záhadný Legenda, o němž se moc nedozvíme, a možná právě proto zaujme nejvíce.

Samotný svět, v němž se příběh odehrává, není představen, a hlavním tahákem románu tak je prostředí Caravalu, hry plné barev, magie a iluzí, hry, v níž je všechno možné. Díky tomu čeká na čtenáře mnoho překvapení a fantaskních výjevů, avšak zároveň je právě volnost, již kouzlům autorka dala, výrazným negativem příběhu. Magie zde funguje bez jakýchkoli zákonitostí a pravidel, což působí dojmem, že si autorka chtěla vymýšlení tohoto světa usnadnit, aby se mohla soustředit především na děj.

Zápletka je poměrně jednoduchá a navzdory několika zvratům není příliš originální. Stephanie Garberová však dokáže čtenáře udržet v určitém napětí, i když se vyhnula vysvětlování některých událostí. Caraval je psán lehkým čtivým stylem, díky němuž se příběh snadno čte a stránky se otáčejí téměř samy, poetičtější styl by se však k magické atmosféře hodil víc. Čtenáře z cílové skupiny román zaujme tajuplným prostředím, ovšem ti zkušenější pochopí, že jeho tajuplnost spočívá hlavně v jeho nedomyšlenosti. Romantická linka připomíná, že jde o román určený především pro dospívající dívky, a může působit až rušivě. Bez ní mohl být Caraval i přes své nedostatky zajímavou temnější fantasy.

Nenáročné čtenáře Caraval zaujme a zabaví, pro ty ostatní ale zůstane jen jedním z mnoha fantasy románů pro dospívající, v němž byl promarněn potenciál. Navzdory uzavřenosti hlavní linie příběhu si autorka nechala otevřená zadní vrátka pro druhý díl, který snad mnohé vysvětlí.

Vydal: Egmont, 2017
Překlad: Eva Vybíralová
432 stran / 299 Kč