Robert Jackson Bennett: Město mečů (Božská města 2)

Pět let po událostech v Bulikově, z nichž jeden rok strávila v chatrči u moře, je generálka Turyin Mulagheshová znovu povolána do služby. Má odsloužit pár chybějících dní, které jí údajně chybí k tomu, aby mohla pobírat v důchodu výsluhy v plné výši. Alespoň takovou zástěrku pro ní nachystala Shara Komaydová. Čeká ji inspekční cesta s tajným posláním ve Městě mečů, Voortyaštanu.Saypuřani byli dlouhá léta pro božstvy vyvolené kontinentálce otrockým národem, který pro ně v bezpráví žil, pracoval a umíral. Ale jen do doby, kdy během povstání Saypuru v čele s Kajem byla božstva poražena a usmrcena. Bez existence božských zázraků, na něž kontinentálci ve všem spoléhali, se Kontinent ocitl v troskách, zmizela celá města nebo jejich části a lidé umírali na mor. Bez technicky zručného a vyspělého Saypuru se neměl Kontinent jak znovu postavit na nohy. Nyní zcela podléhá jeho politickému i vojenskému vlivu, odkázaný na materiální zdroje a pomoc.

Jak se ale ukázalo v Městě schodů, všechna božstva mrtvá nebyla a ne všichni kontinentálci se s neexistencí božstev smířili. Situaci před pěti lety ve městě zachránila tajná agentka Shara Komaydová se Sigrudem Harkvaldssonem, za přispění tamní přidělené vojenské guvernérky Turyin Mulagheshové. Ze Shary se po událostech V Bulikově stala politicky vlivná osoba, Sigrud se vydal zpět do své domoviny Dreylanu a generálka Mulageshová se po dalších čtyřech letech služby odebrala do důchodu.

Od bitvy v Bulikově trpí generálka nočními můrami, které ji vrací do doby Léta Černých řek, kdy se jako sotva šestnáctiletá vojačka zúčastnila válečných zvěrstev. Sama v sešlé boudě u moře se opíjí aby špatným vzpomínkám a snům unikla do doby, než je znovu Sharou vybídnuta ke službě vlasti. Ve Voortyaštanu, kde má Saypur vojenskou pevnost, se nalezl  kov se zvláštními vlastnostmi, na nějž měla dohlédnout zvláštní agentka Sumitra Choudryová. Jenže ta zmizela beze stopy, a tak je Turyin s krycí historkou o inspekční cestě pověřená vyšetřit její zmizení a zjistit, zda nemá nalezený kov něco společného s božstvy.

Po příjezdu do Voortyaštanu se generálka ocitne v konfliktu několika stran. Tamní kmeny Voortyaštanců se bouří nejen proti sobě, ale i proti Saypuru zastupovanému v pevnosti generálem Lalithem Biswalem, pod kterým kdysi Turyin sloužila, ale i proti Dreylanům, kteří mají ve městě pro Saypur zprůchodnit námořní cesty a postavit přístav. Navíc se v okolí města nalezla zohavená těla, která by se situací ve městě mohla mít něco společného. A všude jsou rozesety trosky zašlé slávy Voortye, bohyně válek a zabíjení.

Robert Jackson Bennett (*1984) se narodil v Louisianě a vyrostl v Texasu, kde také v současnosti žije s rodinou. Je dvojnásobným držitelem ceny Shirley Jackson Award, a to za prvotinu Mr. Shivers (2010) a knihu American Elsewhere (2013), za román The Company Man (2011) získal ocenění Edgar Award v kategorii nejlepší kniha vydaná v paperbacku. Česky zatím vyšly jen první dva díly plánované trilogie Božská města. Třetí díl se v originále jmenuje City of Miracles a snad na sebe nenechá dlouho čekat.

Román Město mečů je zajímavou směsicí žánrů, úrovně technických vymožeností, politiky a trochy filozofování. Děj je napínavý a detektivní zápletka, kterou má na starosti hlavní postava Turyin Mulageshová, je ve druhém pokračování Božských měst nosnou linkou. Generálka se věcem snaží přijít na kloub s vojenskou zarputilostí i přesvědčením sloužit, s čímž se čtenáři měli možnost setkat už ve Městě schodů.

Objeví se řada známých postav. Mezi ně patří Sigrud, který na místo zavítá jako představitel Dreylanů a jehož dcera Signa pracuje na obnově Voortyaštanského přístavu. Shara je také součástí příběhu, ale zasahuje do něj jen okrajově v začátku a na konci knihy. Z nových hrdinů je pro příběh důležitý generál Biswal, s nímž autor zajímavě srovnává Mulageshovou, a konstruktérka Signa. Všechny zmíněné postavy se v románu potýkají se svou minulostí a skutky, které vykonali a které ovlivňují jejich přítomnost. Žádná z nich není černá, nebo bílá.

Město mečů je zajímavá kniha a moc se mi líbila, stejně jako první Město schodů. Každá z postav má něco do sebe a měla mi co říct. Robert Jackson Bennett píše poutavým stylem s originálním pojetím klasických motivů. Doufám, že kromě třetího dílu, který má v originále vyjít v květnu tohoto roku, se dočkáme i překladu jeho dalších knih.

Originální název: The City of Blades
Nakladatelství: Host, 2017
Překlad: Milan Pohl