John Boyne: V tomto domě straší

Mladá guvernantka Eliza Cainová se vydává do Norfolku, aby nalezla nový domov, práci a hlavně zapomnění na ztrátu svého otce, kterého velmi milovala. Místo toho ji však hned od počátku cesty potkávají jen samé nepříjemnosti, které by si – s trochou důvtipu – mohla vyložit jako neblahá znamení, či dokonce varování.

Byone_V-tomto-dome-strasi

Eliza je podle všeho velká realistka a od své cesty se nenechává odradit. Ve chvíli, kdy zjistí pravdu o svých zaměstnavatelích, je však už pozdě na návrat. V něm ji nebrání žádné nebezpečí, ale láska k dětem, které si ihned oblíbila. Noc za nocí se Eliza ujišťuje o tom, že ji nešálí smysly, ale že skutečně na Gaudlin Hall sídlí duch. Ale ten neusiluje o život dětí, jak si Eliza zpočátku myslela. Navíc se zdá, že jsou dokonce dva.

Román V tomto domě straší se prezentuje jako pocta duchařským příběhům z 19. století. A právem. V textu nenajdete nic, co by tento koncept nějak narušovalo. Bohužel ani nic, co by jej nějak ozvláštnilo.

Hlavní hrdinka je bezpochyby silná žena. Těžko ale uvěřit, že i ve svém rozpoložení po tragické smrti otce by byla schopna mávnout rukou nad takovou smrští událostí, které ji potkaly (a málem stály život) hned po jejím příjezdu do Gaudlin Hall. Podobné je to s hrdinčinou nepochopitelnou láskou ke zcela neznámým a (alespoň zpočátku) nepříjemně chladným, až zlým dětem, která má mít na svědomí Elizino rozhodnutí přes všechny děsivé události setrvat.

Postupem času se tyto podivnosti vytrácejí v nových, ještě závažnějších událostech, takže nad nimi asi mávne rukou pro změnu čtenář. Příběh už dál bezvadně plyne, a to i skrze tu nejhustší ponurou mlhu. Jak John Boyne tvoří nové, už mnohem uvěřitelnější motivace postav, vycházejí také najevo další, ovšem poměrně předvídatelné skutečnosti. Napětí pak negraduje tak, jak by mohlo.

Výborné jsou naopak dialogy (hlavně Elizina umíněnost, pokud jde o zjišťování pravdy u nerudných úředníků), u kterých se čtenář mnohdy zasměje.

Nejkrásnější na románu V tomto domě straší je ale bezesporu nefalšovaně gotická atmosféra. Každá vteřina hrdinčina dobrodružství je podána na tácu ze zašedlého stříbra, obložena červíky a kdovíčím ještě. Díky špičkovým popisům si nejeden čtenář místo zvané Gaudlin Hall i jeho zahrady a služebnictvo na dlouho zapamatuje.

Vydal: Plus, 2016