Susan McNallyová: Tajemství Morrowů

Mladá Tallitha Mouldsonová vyrůstá v obrovském, tajuplném sídle zvaném Winderlingské věže, kde už po generace žije mocný a bohatý rod Morrowů. Právě Tallitha se jednou má stát jeho vládkyní, ale to je to poslední, co si přeje. Mnohem víc touží odhalit tajemství záhadného sídla i vlastní podivné rodiny a zažít pořádné dobrodružství. Nemá ovšem tušení, co všechno její zvědavost rozpoutá.

McNally_Tajemstvi-MorrowuTallitha se svým bratrem Tyasem a bratrancem Benediktem narazí na stopy, jež dokazují, že existuje jiná dědička rodu Morrowů. O tajemné Asenathe ale nikdo nechce mluvit. Po celém sídle se navíc potulují Špehomorové, podivná nelidská stvoření, která tu pracují jako sluhové a špehové a pronásledují Tallithu na každém kroku. Tallitha se rozhodne tajemnou dědičku najít, proto se s přáteli vydává na nebezpečnou pouť do země Breedor.

Tallitha patří mezi typické dětské hrdinky. Oplývá značnou zvědavostí a neklidnou povahou, nestará se o to, jak vypadá její účes či oblečení, a pravidla vybraného chování jí dokonale unikají. Jako budoucí hlava rodu Morrowů by měla kreslit, vyšívat a ovládat starobylý jazyk zvaný ennština. Učení se těmto dovednostem pro ni znamená ale čiré utrpení. Raději se potuluje po rozlehlém sídle a objevuje jeho tajemství. Těžko říct, jak ji bude vnímat dětský čtenář, ten starší ale uvidí hlavní hrdinku jako trochu rozmazlenou a zbrklou dívku, která svými neuváženými činy dostává sebe i ostatní do problémů. Tallitha nepatří mezi nejsympatičtější postavy, ale nejde jí to úplně zazlívat, když čtenář uváží, z jaké pochází rodiny. Její matka Sněhopěnka je líná a krutá, otec Maximilián zase věčně opilý a prateta Agáta, hlava rodu Morrowů, panovačná a manipulativní.

K Tallitě se v pátrání po zmizelé dědičce přidávají mladší bratr Tyas a bratranec Benedikt přezdívaný nelichotivě Boula. Tyas sdílí její nadšení pro dobrodružství a stejně tak i zbrklou a lehkomyslnou náturu. Benedikt se stává mozkem celé skupinky, protože rád čte a rozumí ennštině. Samotné dobrodružství ho ale nenaplňuje nadšením, protože obnáší spoustu špíny, námahy, nepohodlí a v neposlední řadě nebezpečí. Tallitha s Tyasem jím pro jeho opatrnost a remcání trochu opovrhují, ale zároveň uznávají, že je užitečný a ve výsledku pro jejich výpravu nepostradatelný. Celou skupinku doplňuje Esmeralda, která vládne nadpřirozenými schopnostmi, ale vinou traumatu z minulosti je dost nevyrovnaná.

Tajemství Morrowů patří do dětské literatury, zřejmě proto autorka zvolila jednoduché věty. Nevyhýbá se ale ani delším a složitějším slovům, která mohou dětský slovník obohatit. Susan McNallyová se pokusila udělat knihu atraktivnější i pro dospělé čtenáře, její styl je ale příliš plochý a nezáživný, takže nedokáže vyvolat téměř žádné barvité představy ani zneklidňující pocity. Samotný příběh má slušný potenciál, ale je nepropracovaný a nedotažený do konce. Celá kniha působí vágním a polovičatým dojmem, jako by autorka přesně nevěděla, co chce napsat.

Předností Tajemství Morrowů zůstává krásné grafické zpracování. Na úvod nechybí jednoduchá mapka, která poskytne čtenáři lepší představu o fiktivním světě. Příběh doplňují působivé a občas i poměrně strašidelné černobílé kresby, vhodně umocňují atmosféru.

Je těžké určit, komu by se mohlo Tajemství Morrowů líbit. Pro starší čtenáře je totiž příběh dost povrchní a nezáživný, pro ty mladší zase možná až příliš podivný a zneklidňující. Děti, co mají rády trochu jiné příběhy a nepatří mezi strašpytly, by ale tahle zvláštní kniha se svéráznými postavami a tajuplnou atmosférou mohla zaujmout.

Vydal: Columbus; 2014