Jamie McGuire: Červený vrch

Konec světa nastal v pátek. Evropský vědec se léta marně pokoušel oživit mrtvolu. Místo toho ale zmutovala vakcína proti chřipce a vytvořila děsivé zombie masakrující lidstvo. Ze zombií se stala epidemie a z Evropy se rychle rozšířila do celého světa.

McGuire_Cerveny-vrchTřiatřicetiletá Scarlet je rozvedená matka a pracuje jako rentgenová laborantka v nemocnici. V pátek odvezla své dcery, třináctiletou Jennu a sedmiletou Halle, na víkend k jejich otci, nastoupila směnu v nemocnici a netušila, že to možná bylo naposledy, kdy své děti viděla. Nathan jel vyzvednout svou sedmiletou dceru Zoe ze školy, přemýšlel nad svým nefungujícím manželstvím a přitom ve zprávách poslouchal děsivé zprávy o pandemii, která se dostala i do Spojených států. Skoro osmnáctiletá Miranda odjela se svým přítelem Brycem, starší sestrou Ashley a jejím přítelem Stanleym na víkend na otcův ranč Červený vrch. A to je jen začátek, protože pak nastane zombie apokalypsa a všem půjde o život.

Všichni hrdinové se snaží dostat se do bezpečí a zachránit své blízké. Jejich cesty se postupně protnou, až se nakonec všichni ocitnou na Červeném vrchu. Odlehlý ranč je ideálním útočištěm, kde se mohou ukrýt před zombiemi a snad i přežít konec světa.

Příběh je vyprávěn v první osobě z pohledu tří hrdinů: Scarlet, Nathana a Mirandy. Jejich pohledy se někdy střídají až po pár kapitolách, jindy se mění už v rámci jedné kapitoly. Všichni protagonisté jsou sympatičtí, obyčejní lidé, kteří se ale tváří v tvář zombiím postupně stanou odvážnými a jsou připravení udělat vše, co je nezbytné. Vždyť nejde o život pouze jim, ale i jejich blízkým.

Jamie McGuire se soustředila hlavně na ženské postavy. Scarlet i Miranda jsou silné ženské hrdinky s ironickým smyslem pro humor. Mirandina starší sestra Ashley je mírnější a citlivější, čímž to pěkně vyvažuje. Nathan ze začátku působí jako bezradný muž, co promarňuje život, ale jeho charakter se rychle vyvine a plně se Scarlet a Mirandě vyrovná. Nejméně příjemnou postavou zůstává sedmiletá Zoe. Nathanova dcera trpí emocionálními záchvaty, čímž způsobuje ostatním hrdinům řadu problémů.

Zpracování zombie apokalypsy se nese v duchu filmů s touto tematikou a nepřináší nic nového. Autorka příliš neřešila, jak pandemie vznikla, ani jak funguje, čtenář proto dost věcí může pouze odhadovat a domýšlet si. Celé odhalení, že virová epidemie způsobuje vznik zombií, je dost překotné a podané spíš mezi řádky, a proto působí dost neuvěřitelně a trochu nelogicky..

Červený vrch nabízí téměř hororové téma, ale užijí si ho hlavně čtenářky, protože obsahuje několik romantických zápletek. Postupem času vzniká jistý cit mezi Scarlet a Nathanem a objeví se zde i náznak milostného trojúhelníku mezi Mirandou, Ashley a Skeeterem, kterého potkaly na cestě. Romantika v knize hraje svou roli, ale nejedná se o žádný přeslazený příběh. Tváří v tvář děsivým zombiím si totiž nikdo nemůže být jistý, že přežije. Autorka se rozhodně nebojí zabíjet své postavy, proto o překvapivé momenty a napětí není v příběhu nouze.

Červený vrch je samostatná kniha, což je v dnešní době zaplavené nekonečnými sériemi velká vzácnost. Jamie McGuire k ní dopsala novelu Among Monsters (Mezi monstry) o putování Scarletiných dcer Jenny a Halle na Červený vrch.

Jamie McGuire více než na originalitu vsadila na čtivý a svižný styl, díky kterému čtenáře příběh od první stránky chytne a nepustí. Navíc se jí podařilo zdařile namixovat koktejl z akce, zombií a romantiky dochucený nečekanými zvraty i úmrtími. Navzdory temnějšímu ladění se ale pořád jedná o nenáročnou četbu na víkend.

Vydal: Fortuna Libri; 2014