Philippa Gregory: Smrtící vlna (Řád temnot 2)

Bývalý klášterní novic Luca Vero z pověření představeného Řádu temnot putuje „Itálií“ roku 1453 a pro katolickou církev pracuje jako vyšetřovatel mystérií, který mapuje předzvěsti předpovídaného konce světa. Setkává se hlavně s lidskými předsudky, vírou v magii i náboženskou zaslepeností. Naštěstí necestuje sám, ale má okolo sebe své přátele.

Gregory_Smrtici_vlnaLuca podle instrukcí putuje do malé rybářské vesnice Piccolo. Doprovází ho věrný sluha Freize, který si víc rozumí se zvířaty než s některými lidmi. Do jejich malé družiny patří i šlechtična a bývalá abatyše Isolda se svou společnicí Ishraq. Obě dívky kvůli bezpečí cestují s muži a doufají, že se časem dostanou do Uher, kde pobývá – valašský kníže – syn Isoldina kmotra. S jehopomocí by dívka mohla od bratra získat zpátky zcizené dědictví. Jen kdyby v sobě Luca s Isoldou nenašli zalíbení. Jejich putování se protne s trasou dětské křížové výpravy, do cesty se jim postaví smrtící vlna a nebezpečný Radu Bej.

Řád temnot je v podstatě týmovka. Luca by byl bez zbytku skupiny dočista ztracený. Jeho vědomosti jsou hlavně teoretického rázu a touží po poznání. Naštěstí jeho sluha Freize disponuje dostatečnou dávkou zdravého selského rozumu. Písař Petr je takový klidný, zkušenější element skupiny, kterému se daří vyhýbat problémům. Isolda naopak přitahuje trable a chová něžné city k Lucovi. Největší nebezpečí z celé skupiny představuje Ishraq, jež je pěkná, inteligentní a schopná, ale v očích společnosti ji limituje její pohlaví i náboženství. Většině postav, s výjimkou Petra, je okolo dvaceti let.

Na rozdíl od předchozího dílu Kacíř a čarodějka není ve Smrtící vlně ani náznak magie, i když představený Řádu má opravdu divné zvyky u přijímacího rituálu. Objevuje se semínko budoucích intrik a napovrch prosakuje nepřátelství mezi velmistrem a „nevěřícím“, vzdělaným a tajemným Radu Bejem. Philippa Gregory se snažila vykreslit svět končícího středověku, kde padnula jedna z bašt křesťanského světa – Konstantinopol. Období, kde není problém čelit obvinění z čarodějnictví a strach z neznáma dokáže rozpoutat katastrofu. Ač se autorka snaží, tak její svět stále zůstává relativně idylickým středověkem, ale vzhledem k tomu, že cílová čtenářská skupina patří k mladší generaci, tak se to dá omluvit. Horší je slovíčko bombardovat. Ve středověku pravděpodobně bombardování nehrozilo. Ostřelovaní reálné bylo, ale bombardování ne. Trochu problém byl i se skloňováním Lucova jména.

Druhý díl ze série Řád temnot konečně začal kromě hlavní pětky představovat další zajímavé postavy. Čtenáři se můžou nepochybně těšit na další poutavé putování středověkou Evropou, sice s troškou naivity, ale rozhodně čtivé.

Vydala: Fortunu Libri, 2013

Koupit