Ondřej S. Nečas: Kruté stroje (Kladivo na čaroděje 3)

Felix Jonáš s podivnou partou detektivních společníků opět zasahuje. Tentokrát v případu neobvyklých nehod, které mu uložil prošetřit Rashil – šéf podsvětí a démon v jedné osobě.

Necas_Krute_strojeTřetí díl série Kladivo na čaroděje, vydávané nakladatelstvím Epocha, se jako předchozí dvě knihy odehrává na území Prahy, kde se prohání čarodějové, nekromanti, démoni a mnoho dalších bytostí, které v naší realitě nepotkáte. Na straně občanů stojí parta rádoby detektivů bez starostí o svůj trestní rejstřík s magickým nadáním. V jejím čele stojí Felix Jonáš, který dle smlouvy uzavřené mezi ním a démonem Rashilem od šéfa podsvětí dostal za úkol prošetřit kuriózní smrt tří lidí. Felix do vyšetřování zapojí všechny členy týmu – Waltera, Vincence i Klaudii a jako dozor mu Rashil přisoudí svou sekretářku Tamaru. Do cesty se detektivům pletou členové Svaté inkvizice, akvárka s vodními živočichy a oživlé domácí spotřebiče se stavebními stroji. Ke slovu přijdou matematické rébusy, lekce biologie i zatěžkávací zkoušky kožených aktovek.

Ondřej S. Nečas si v knize příliš nepotrpí na magické kejkle krom ovládnuté techniky. Činy jednotlivých postav detektivního spolku jsou natolik ztřeštěné a impulzivní, až je až s podivem, že dosud žijí. Felix je vyloženě typ, co si opakovaně sáhne na rozpálená kamna. Jazyk knihy je spisovný do doby, než přijdou na řadu dialogy postav. Pak záleží na jejich charakteru a momentálnímu rozpoložení. Řešení detektivní zápletky není moc předvídatelné, i když se spousta tušení ukáže jako pravdivá.

Kniha Kruté stroje je vyloženě odpočinkovým čtením, ke kterému se čtenář znovu těžko vrátí. Zajímavý je ale náhled do možností ovládnutí všudypřítomné elektroniky a výpočetní techniky, ke které má Ondřej S. Nečas velmi blízko.

Vzhledem k tomu, že jsem předchozí dva díly Kladiva na čaroděje napsané Jiřím Pavlovským nečetla, nemohu posoudit rozdíl stylů obou autorů ani vývoj postav. Všechny vydané knihy jsou však uzavřeným samostatným příběhem a není problém sáhnout rovnou po Krutých strojích. Ke stávajícím postavám dle kontextu přibylo několik nových a dá se předpokládat, že se objeví i v dalších pokračováních. Epocha vydá dle edičního plánu další díl v červnu s náznem Sonáta pro Azazela od spisovatele Dušana D. Fabiana.

Ondřej S. Nečas se narodil v roce 1978 v Blansku a vystudoval Fakultu informatiky na Masarykově univerzitě v Brně, kde je nyní i zaměstnán. Naprogramoval řadu nástrojů pro práci s textem pro nevidomé. Vydal několik knih v různých nakladatelstvích, publikoval povídky v časopisu Ikarie a XB1, za které dostal několik ocenění. Krom práce pro nevidomé a výuce na univerzitě se věnuje ve volném čase budování a zvelebování akvárií pro vodní rostlinstvo a živočišstvo.

Vydala: Epocha; 2013
Koupit