Charlaine Harris: Mráz ze záhrobí

Harper Connellyová umí vycítit mrtvé a vidí poslední okamžiky jejich životů. Na svém daru si vystavěla živnost. A právě práce ji a jejího nevlastního bratra Tollivera zavádí do ospalého městečka Doraville v Severní Karolíně, kde v uplynulých letech beze stopy zmizelo několik malých chlapců. Harper čeká nejděsivější případ její kariéry.

Harris_Mraz_zahrobi

Harper s bratrem Tolliverem přijímají pozvání do města Doraville. Zde v uplynulých letech zmizelo šest chlapců a pozůstalí, kteří se již smířili s tím, že chlapci zcela určitě zemřeli, věří, že jejich jedinou nadějí na nalezení těl je jen Harper. Ta se pustí do vyšetřování spolu s  šerifkou Rockwellovou. Brzy nachází místo, kde byli chlapci pohřbeni, teď zbývá nalézt vraha dřív, než si vyhlédne další oběť. Když je ale Harper na parkovišti před místní nemocnicí napadena, ona i Tolliver pochopí, že pachatel je jim blíž, než si mysleli – a že udělá cokoli, aby ho Harper neodhalila.

Hlavní hrdinka je sympatická a uvěřitelná, ačkoli po třech dílech série se její charakter nijak nevyvíjí. Ke všem svým případům se vždy staví odtažitě a profesionálně a trpí vidinami posledních okamžiků života unesených a mučených chlapců, jejich strachem a utrpením. Tato osamělá žena působí vlivem všeho prožitého dospěleji, je cílevědomá, neoblomná, neohrožená, ale z věčného pendlování z místa na místo unavená. Po zásahu bleskem se stále ještě bojí bouří a útěchou a bezpečným přístavem je pro ni jen její nevlastní bratr Tolliver.

Vztah obou sourozenců se pomalu mění. Harper si již v minulém dílu uvědomila své zcela nesesterské city vůči Tolliverovi a ve svém jinak zamlklém bratrovi se nedokáže vyznat. Ten zcela okatě žárlí na Manfreda, opiercingovaného vnuka vědmy Xyldy, a pokaždé, kdy ho Harper představí jako svého bratra, se okamžitě ohrazuje. Okamžik, kdy si oba hlavní protagonisté přiznávají změnu ve svém vztahu, patří mezi nejkrásnější emocemi nabité scény, jaké jsem kdy četla.

Příběh je vyprávěn v ich-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky a více než na popisech okolí stojí na břitkých dialozích. Poměrně lehký, přesto vzhledem k tématu románu vážně působící styl psaní nutí čtenáře otáčet další a další stránky a příběh tak plyne rychle, bez výraznějších zaškobrtnutí, byť v množství poměrně nevýrazných vedlejších postav se může čtenář zpočátku ztrácet.

Mráz ze záhrobí je bezesporu nejtemnějším a nejakčnějším z těch dílů této mysteriózní tetralogie, které u nás byly zatím vydány. Příběhy o Harper Connellyové jsou oddechovými detektivkami, kde pachatele sice možná odhalíte dříve než hlavní hrdinka, Charlaine Harris si ovšem pro své čtenáře přichystala několik temných překvapení. Už teď se těším na březen, kdy se konečně dozvíme, co se před lety stalo s Harpeřinou sestrou Cameron.

Vydal Baronet, 2012