Dana Fredsti: Plague town

Říkají tomu Walkerova horečka. Začíná to jako chřipka, jen obyčejné nachlazení s vyšší teplotou a únavou. Pak začne z očí kanout černá krev a nakonec člověk zemře. Ne na dlouho.

Ashley Parkerová studuje na univerzitě v městě Redwood Grove, bydlí na koleji s kamarádkou Zarou a občas zaspí na ranní přednášky. Příjemný noční piknik v lesích za městem s přítelem Mattem se změní v boj o život, když je napadne horda hladových stvůr až příliš podobných zombiím z Romerových hororů. Matta a Ashley zachrání skupina vojáků, kteří očividně vědí, co se děje. Přijdou ovšem pozdě, oba milenci jsou pokousáni, a zatímco Matt se působením viru stane jednou z chodících mrtvol, Ashley nejenže přežije, ale stane se tím, co vojenští velitelé v nemocnici, kam Ashley dopraví, označují jako „divoká karta“. Ashley je nejen imunní vůči přeměně v zombii, ale působením viru se stala fyzicky silnější a zostřily se jí smysly. Nyní je jí jasné, že se musí přidat na stranu vojáků, aby epidemii zombie viru, která v okolí univerzitního městečka vypukla, dokázali potlačit.

Ashley je třicet, nedávno se rozvedla a návrat do školy pro ni znamená začátek nového života. Je rozhodná, nebojí se říct, co si myslí, a pro své přátele a spolubojovníky-divoké karty je ochotná riskovat svůj život. Přesto se občas chová nerozumně, naivně, na svůj věk dětinsky a na všechny hrůzy, kterým je vystavená a jimž musí čelit, si zvyká až nerealisticky rychle. V urbankách musí hlavní hrdince sekundovat i sexy mužský protějšek a pro Ashley je jím Gabriel. S charismatickým asistentem své profesorky nezačala Ashley nijak dobře, když se ale Gabriel stane velitelem skupiny, v níž je členem právě Ashley, pomalu se začínají poznávat a dostávat se jeden druhému pod kůži.

Postavy celkově jsou v tomto románu šablonovité. Máme tu příběh vyprávěný v ich-formě z úhlu pohledu rozhodné, chytré, občas jízlivé a naprosto „kick-ass“ hrdinky, dále svůdného a tajuplného hlavního hrdinu, mateřsky působící profesorku, tak trochu šíleného vědátora, arogantního generála i pragmatického drsňáka bez servítků, jenž jako by z oka vypadl Darrylovi z Walking dead. Mezi ostatními divokými kartami najdeme křehce působící květinku, jež si největší starost dělá o své domácí kočky nyní ponechané svému osudu, i sarkastickou a ke svým kolegům nenávistnou ženu, která se chce chodícím mrtvým pomstít za smrt své kamarádky, a několik chlápků s oblibou v sexistických hláškách.

Dana Fredsti se s hrdiny nijak nemazlí. Většina akčních scén je krvavých, morbidních a fyzicky i emočně náročných, zvláště když se mezi nakaženými objeví dítě, čímž autorka ukazuje, že nemoc si nevybírá a nikdo před ní není v bezpečí. Příběh samotný se velmi neliší od jiných zombie příběhů. Hlavní premisou je postřílet co nejvíc zombíků a zachránit přitom co nejvíc přeživších. Pozadí příběhu je ovšem poměrně originální. Autorka představuje svět, kde za celou lidskou historii občas tu a tam nějaká ta zombie nákaza vypukla, kronikáři se o nich ovšem nikdy nedozvěděli. Ve světě operuje specializovaná vojenská organizace Dolofónoi tou Zontanoús Nekroús, která na různých místech celého světa pomáhá eliminovat vypuknutou zombie nákazu. V této části si autorka hraje s „co by kdyby“, a čtenáře tak nutí přemýšlet, jestli by to tak skutečně mohlo fungovat. Nejen fanoušky teorií alternativní historie a reality bude pravděpodobně tato část velmi bavit, stejně jako pobaví zajímavě a poměrně děsivě podané části vyprávěné v er-formách z úhlů pohledů samotných nakažených a zombií.

Mezi urbankami plnými zubatých svůdníků, drsných chlupáčů a zákeřných fae je Plague town (v překl. Zamořené město) se svou zombie apokalypsou velmi osvěžující záležitostí. Na první pohled vypadá román spíš průměrně. Jednotlivé postavy nijak nevystupují ze svých stereotypních rolí, příběh je poměrně přímočarý a romantická linie také není z nejoriginálnějších. Dana Fredsti nicméně nabízí svižně ubíhající a příjemným stylem napsaný román, který pobaví množstvím trefných popkulturních odkazů, v němž od první do poslední stránky převládá akce a překvapení a kde hlavní hrdinové stojí proti sice známým, nicméně v žánru urban fantasy ne tolik využívaným nadpřirozeným stvůrám. Ani v jednom okamžiku jsem se nenudila a spíš se těšila, co za překvapení na mě čeká na další stránce. Samotný závěr je sice trochu uspěchaný a zmatený, otevřený konec ale slibuje, že druhý díl, jehož název Plague nation (což by se dalo vzhledem k vývoji děje přeložit jako Zamořená země) mnohé napovídá a který vyjde v dubnu 2013, bude neméně akční jízdou.

London: Titan Books, 2012. 354 s., GR