Lara Adrian: Nástup půlnoci

Literární recenze / 20.11.2012 /

Je tomu rok, co bojovníka Řádu Ria zradila jeho manželka Eva. Dodnes to neodpustil jí, ani sobě a ukrývá se v jeskyni v českých horách. Zde ho objeví novinářka Dylan.

Rio již pět měsíců pobývá v jeskyni ukryté v lesích u českého Jičína, kde byla před věky zřízena hibernační komora Prastarého, jednoho z mimozemských dobyvatel Země. Riovým úkolem bylo komoru zničit a vrátit se do Bostonu. On se ale rozhodl zůstat a zemřít. Jeskyni ne úplnou náhodou ovšem objeví Dylan, Američanka a novinářka bulvárního plátku, která přijela do České republiky na dovolenou. V jeskyni nafotí, co se dá, a odejde. Netuší, že ji Rio sleduje až do Prahy. Snímky, které pořídila, by mohly odhalit existenci upírů a to Řád nesmí dovolit. Dylan se sice stane vězenkyní zjizveného upíra Ria, ještě předtím ale stihne snímky odeslat jak svému šéfovi do redakce, tak rodině a přátelům. A někde ve světě čeká na svou příležitost nebezpečný běsnící probuzený Prastarý. Rio se musí postavit svým vlastním démonům a vrátit se k Řádu, aby se připravili na boj o samotné přežití upíří rasy.

Nakladatelství Brána přináší na knižní trh již čtvrté pokračování úspěšné paranormální série o mimozemských upírech tajících před lidmi svou existenci. V Procitnutí půlnoci jsme se s hlavními hrdiny podívali za oceán do Německa, tentokrát se, byť na krátký čas, podíváme do českých luhů a hájů. České čtenáře tak autorka pravděpodobně nechtěně pobaví nepřesnými reáliemi týkajícími se geografie a dopravního systému v naší zemi.

Jakožto román ze žánru paranormální romance je jednou z  příběhových linií představení vztahu ústřední dvojice. Po výbuchu, k němuž došlo v Polibku půlnoci vinou jeho sobecké manželky Evy, zůstaly Riovi ošklivé jizvy na těle i duši. Evina zrada ho bolí a vinou zranění trpí neovladatelnými výbuchy hněvu. Dylan mu dodává vůli k životu, ačkoli sama nemá nijak lehký život už kvůli matce, která pomalu umírá na rakovinu. Jejich vztah započne sice nenávistí z její strany a podezíravostí ze strany Ria, pomalu ale přerůstá v hlubší city. Nejedná se o okamžitou lásku jak po zásahu bleskem, ale postupné, a tedy realistické budování pevného vztahu navzdory nelibosti Riových spolubojovníků.

Vztah dvou hlavních hrdinů ovšem i v tomto dílu působí dojmem spíše vedlejšího příběhu. Ústředním motivem a tím, co u této série si čtenáři zapamatují spíše, je přiblížení dlouholeté války mezi Rodem a Škůdci. Autorka na scénu posílá nového hráče, který působí nebezpečněji a nesrovnatelně zajímavěji, než kdy působil jako nepřítel Řádu Marek. Na čtenáře tak čeká řada překvapení.

Při pohledu zpětně na všechny čtyři u nás zatím vydané díly této neobyčejné paranormální série se nemohu ubránit dojmu, že na prvních třech knihách se autorka teprve rozkoukávala, teprve zjišťovala, co si v rámci žánru může dovolit, učila se, jak namíchat správný poměr akce, romance a překvapení, a v každém dílu se jí to dařilo lépe než v předcházejícím. Až ve čtvrtém dílu se jí ovšem tato směsice povedla dokonale. Postavy jsou uvěřitelné a najdou si cestu do srdcí čtenářů. Akce, napětí i překvapení je přehršel a stejně jako v předchozích dílech i zde ta akční část zastiňuje linii romance. Je patrné, že autorce víc záleží na prohloubení světa, ve kterém se série odehrává, a romantickou linii příběhu bere jen jako nutnost k prosazení v žánru paranormálních romancí.

Myslím, že nejen za sebe mohu říci, že Půlnoční rasa autorky Lary Adrian patří mezi špičku nejen u nás vydávaných paranormálních romancí. Nenechte se zmást nepovedenou obálkou, Nástup půlnoci je důkazem, že paranormální romance nejsou obyčejnou červenou knihovnou, kde jde jen o to dostat do postele nevinnou ženu a svalovce s delšími řezáky bojujícího v tajné bitvě za záchranu lidstva. Nástup půlnoci je sice příběhem lásky, ale lásky za časů blížící se války, a ze závěru tohoto románu je patrné, že v dalších dílech se určitě máme na co těšit.

Vydala: Brána, 2012