Blanka Jehlíková: Čarodějka

Literární recenze / 19.10.2012 /

Johana Králová žije v malém bytě na Starém Městě v Praze a je čarodějnice. Magií opředené řemeslo má dokonce jako své hlavní veřejné povolání, co na tom záleží, že mnozí ji považují za šarlatánku. Najdou se jiní, kteří její pomoc potřebují.

Kniha Čarodějka se skládá z deseti kapitol, přičemž v každé najdeme jeden téměř samostatný případ. V příběhu Mrtví jezdí autobusem Johana doběhne odjíždějící dopravní prostředek MHD v noční Praze. Až později zjistí, že nastoupila do autobusu mrtvých, který může opustit buď silnější než předtím, nebo mrtvá. V druhé kapitole nazvané Zloději čarodějce dva kriminálnící vyplení byt a ona pro ně vymyslí pomstu inspirovanou středověkým právem útrpným. Oddechové čtení je Den bez finančního efektu, který představuje Johaninu nejběžnější pracovní náplň. V Návratu mrtvého syna se na čarodějku obrací její kamarádka, která má potíže s duchem svého mrtvého dítěte. V pátem příběhu se Johana vypravuje na venkov na Hon na strašidlo a její zisk z celé práce je opravdu nečekaný. V Obrazu v křišťálové kouli a navazujícím Vyvolávání ducha se čarodějka snaží za pomoci magického předměty dopátrat osudu nezvěstné malé holčičky. Příběh Brouk vypráví o hluboké nenávisti jednoho manželského právu, kterou nezmírnila ani smrt. V Záměně se Johana vydává do Itálie, aby zachránila mladou ženu z rukou obchodníků s bílým masem. Její operace nezůstane úplně v utajení, a proto musí ve Zlodějská svíci pomoci mafiánskému bossovi zachránit jeho malého syna.

Některé příběhy kromě Johany spojují vedlejší postavy nebo se jedná o přímou návaznost děje. Z osobního života čarodějky se čtenáři moc nedozvědí. Miluje svůj byt, je opratrná v magii, má pár přátel a domácí zvířátko. Chybí jakákoliv zmínka o její rodině, životním partnerovi (partnerce), vedlejších zájmech, vzdělání a běžném neprofesním životě. Povahově je Johana Králová důvtipná, arogantní, vysoce nad záležitostmi všedního dne obyčejného člověka. Všechny příběhy se odehrávají v Čechách, hlavně v Praze, s výjimkou posledních dvou, kde si hrdinka udělá výlet do Itálie.

Příběhy jsou vyprávěny ve třetí osobě, děj není příliš akční a ani se nebojuje za záchranu světa. Práce moderní pražské „hodné“ čarodějnice zahrnuje hledání ztracených osob, pomoc vysokoškolákům při zkouškách, vyhánění zlých duchů z domů a koukání do křišťálové koule. Spíš méně než více je popisů prostředí a vedlejších postav, které působí psychologicky poněkud neúplně, dějově jako křoví než spoluaktéři.

Knížka Blanky Jehlíkové představuje zajímavou výpravu do pracovní náplně jedné obyčejné městské čarodějky, což představuje silný kontrast k populárním sériím z UF žánru. Pravděpodobně knížka nezaujme čtenáře touží po jiskřivém erotickém napětí nebo divoké bojové akci či děsně úžasných humorných hláškách. Příběhům nepomáhá ani samotná Johana, která je poměrně odtažitá, skoro všechno ví a na všechny vyzraje.

Čarodějka je čtení vhodné pro čtenáře začínající s tímto druhem literatury, neboť vykazuje prvky detektivky a nepůsobí přetížení mozku množstvím odborných fantasy pojmů.

Vydal: Deus; 2012