Richelle Mead: Krvavý slib

Literární recenze / 23.10.2010 /

Čtvrté pokračování upírské ságy Vampýrská akademie, nese název Krvavý slib. Knihu vydalo nakladatelství Domino po roce od originálního vydání v USA.

Život Rose Hathawayové nebude už nikdy stejný. Po nelítostném útoku na Akademii zemřelo hodně Morojů i dhampýrů. Ti, kteří přežili, jsou na tom ještě hůř: musejí se vyrovnat se smrtí kamarádů. A Rosin krk nyní zdobí tetování, které všem zvěstuje, že zabila bezpočet Strigojů. Jen jedna oběť je však důležitá… Dimitrij Belikov. Rose podstoupila bolestnou volbu, opustila Akademii i svou nejlepší kamarádku Lissu, poslední žijící dragomirskou princeznu, a vydala se pronásledovat muže, kterého miluje. Musela dojít až na kraj světa, aby Dimitrije našla a mohla tak splnit krvavý slib, který mu dala. Až ale nastane okamžik rozhodnutí, bude Dimitrij stále chtít, aby ho raději zabila, než aby žil jako stvůra?(anotace)

krvavy_slibRose už se nezjevuje Mason, vypadá to, že opravdu odešel, což ale neznamená, že Rose nemůže přivolat jiné duchy. Láska k Dimitrijovi přinutila Rose opustit nejlepší přítelkyni, která je kvůli tomu na ni naštvaná, a jít hledat svého milého, aby ho zabila. Na své cestě potkává alchymistku, která za ní uklízí mrtvoly Strigojů a nakonec ji doprovodí do městečka, kde Dimitrij vyrůstal. Setkává se s jeho rodinou a díky babičce Jevě se seznámí s další osobou, která je stínem políbená. Zjišťuje tak víc o sobě i o Lisse. Přidává se ke skupince nezaslíbených dhampýrů, kteří zabíjí Strigoje, a pátrá po Dimitrijovi. Nakonec se s ním střetává… ale jak setkání dopadne, si musíte přečíst sami.

Autorka se věnuje základním postavám a nepřidává příliš nových. Pěkně zlehka do děje začlenila Rosina otce. Přátelství hlavních hrdinek se v tomto díle utužuje, přestože si napřed musí projít tvrdou zkouškou. Obě dívky dospěly a uvědomily si své chyby i to, jak moc jedné na druhé záleží. Naučily se vzít v potaz pocity a přání přítelkyně. Autorka se zaměřila na základní problémy v dospívání, tedy na vztahy mezi partnery, kamarády, vymetání večírků a dokonce i na hrdinský komplex. Velice realisticky popsala závislost na Strigojím kousnutí včetně abstinenčních příznaků. K ději bych však vytkla jednu věc. Proč se Rose tak dlouho zdržuje u Belikových a oddaluje hledání Dimitrije? Jak se může najednou tak moc změnit její chování a myšlení? K odchodu ji vyprovokuje až hádka s Dimitrijovou sestrou, což se mi zdá podivné.

Richelle Mead navazuje na události z předchozích knih a zdárně rozvíjí příběh dál, byť mě trochu mrzí, že se víc nevěnovala poutu mezi hlavními hrdinkami a objevování jejich schopností. Nové informace zjišťujeme spíše náhodou. Těšila jsem se na jejich společné pátrání, ale snad se jej dočkáme v pokračování cyklu.

Tento díl je ve vážnějším duchu, než ty předchozí. Je emocemi doslova nabitý, takže vás pohltí jak smutek a deprese, tak vztek, bezmoc a osamění. Je patrné, že se do budoucna máme na co těšit, a že si toho pro nás spisovatelka ještě dost připravila.

Chystá se i filmové zpracování, ale zda se filmu skutečně dočkáme, to je ve hvězdách.