ŠKODA KOUZLA, KTERÉ PADNE VEDLE

Nekromancer udeřil holí do země. Zvedl se oblak prachu a postupně se zformoval do obrovského golema. Jeho soupeř si přivolal na pomoc mrazivou magii, od jeho hole se zablesklo a golema obklopila ledová krusta. Tohle bude ještě zajímavé.

Škoda kouzla, které padne vedle je karetní hra pro dva hráče a je založena na principu deckbuildingu, tedy postupného stavění balíčku. Jde o souboj dvou čarodějů ve věku od  osmi let a jeden souboje trvá okolo 30 minut.

Karetní hra Škoda kouzla, které padne vedle je původní česká hra, kterou vymyslel, ilustroval a nakonec i nechal vyrobit a distribuuje sám její autor Jiří Hunyady. Jde o jeho první hru, a jak sám říká, jeho cílem bylo připravit hru, která ho samotného bude bavit víc než jiné deckbuildingovky. 

🎲 Co najdete v krabici

Jako u každé deckbuildingové hry jsou nejdůležitější karty. V krabici je šest karet čarodějů, pro začátek máte čaroděje šedé a pak se můžete specializovat na některou ze škol magie. Pro každého z hráčů je zde startovní balíček třinácti karet, které mají hodnotu 2–3. Další karty si můžete postupně dokupovat, v balíčků nákupu jsou silnější karty (hodnota 4–6) a je jich 67. Karty jsou rozděleny do pěti škol magie: neutrální šedá, červená ohnivá, modrá ledová, zelená lesní a černá temná. Poslední dvě karty jsou karty úrovní, pro každého hráče jedna.

Ke hře ještě potřebujete žetony – žeton kletby, magie a životů. A ledové krystaly zmrazení.

 

Co najdete v krabici

 

🎲 Jak se to hraje

 Na začátku si každý z hráčů vezme startovní balíček karet a neutrálního (šedého) mága první úrovně. K tomu si vezme 7 žetonů života čaroděje.

Mezi hráči se vytvoří nabídka obchodů a můžete se pustit do hry.

Tah hráče se skládá z několika fází. Nejprve hráč zkontroluje, kolik má na sobě jeho čaroděj žetonů kletby. Při překročení určité hranice začíná mág ztrácet životy. Kletby na vás může házet soupeř, můžete je dostat za útok na některé karty nebo třeba po vypití léčivého temného lektvaru.

Pak si doberete žetony magie a spustí se efekty všech karet, které máte před sebou vyložené. Můžete získat například další magii, karty nebo se léčit a k tomu vaše bytosti zaútočí na protihráče. 

A hurá do hlavní fáze vašeho tahu. V tom hrajete karty z ruky. Karty můžete zahrát dvojím způsobem. Zahodit ji, abyste dostali její hodnotu magie, nebo zaplatit magii a kartu seslat.

Karty ohnivé a ledové magie

Karty máte třech typů – kouzla, bytosti a obrany.

Kouzlo zaplatíte, sešlete, jeho účinek se spustí a kartu odhodíte. Obrany a bytosti vykládáte do řady před sebe, a to tak, že karty můžete vždy dokládat pouze na libovolný konec již ležící řady karet.  Takto vyložené karty tvoří vaši obrannou linii, ovšem jejich efekty se nespustí při vyložení, ale až na začátku vašeho dalšího tahu. 

Pokud útočíte na soupeřova mága, zpravidla se musíte nejdříve vypořádat s jeho obrannou linií. Vyberete si jednu stranu, ze které útočíte, a vaše útoky se postupně prokousávají jednou kartou za druhou.

Karty z obchodu si také kupujete za magii, takže někdy se vám stane, že odhodíte celou ruku, abyste si do balíčku koupili dvě silné karty. 

Pokud v daném kole odehrajete dvě karty stejné barvy, můžete odhodit libovolnou kartu odhazovacího balíčku, a tím si balíček čistit od slabších karet.  Pokud se vám podaří zahrát dokonce tři karty stejné barvy, rázem svého čaroděje povýšíte na 2. level, získáte další život (zvýší se vám tím i limit životů), a navíc se stanete mistrem dané magie, což vám umožní sesílat kouzla této školy levněji.

Karty i žetony magie, které vám zbydou na konci kola, odhodíte, ze svých postav, pokud je máte, sundáte žetony zmrazení a naberete si do ruky nové karty.

A na tahu je váš soupeř. Hra končí ve chvíli, kdy některému z čarodějů odeberete ze své karty poslední žeton života. 

🎲Moje hodnocení

Když mě oslovil Jirka, autor hry, zda bych hru vyzkoušel a napsal recenzi, říkal jsme si, proč další deckbuilding, mám jich spoustu. A ta grafika je taková retro. No a když jsem hru vyzkoušel, byl jsem příjemné překvapený. Musím říct, že je tady spousta zajímavých mechanismů.

Už první věc, že v základní ruce není spousta stejných karet, jak byl člověk zvyklý, ale každá jiná. Hodně mechaniku deckbuildingu mění to, že za všechno musíte platit, hlavně za sesíláni karet, takže to musíte dobře spočítat. Koupíte si dvě silné karty, a když vám přijdou na ruku, tak jednou zaplatíte seslání té druhé a podobně. Nebo v celém kole neuděláte nic a místo toho si jen koupíte dvě nebo tři karty na později. Prostě magie je pořád málo a musíte s ní dobře hospodařit.

Pokud se vám podaří vyložit a udržet ve hře karty, které generují manu, tak vám to hodně pomůže.

Líbí se mi i to, že karty před sebou si připravíte a musíte přemýšlet, jak řadu skládat tak, aby silné karty byly chráněny a vydržely ve hře co nejdéle.

žetony

Důležité je správné načasování, v pravý čas zastavit soupeře a vybudovat svou obrannou a taky útočnou řadu. A naopak si musíte hlídat, aby se soupeř neopevnil tak, že už s tím nic neuděláte. V takových chvílích už hra nabere rychlý konec a během pár kol je rozhodnuto. A můžete to zkusit znovu.

A další plusy? Jednoduchá pravidla, co vám rychle přejdou do krve, rychlá příprava a herní doba okolo  30 minut, takže vás tolik nemrzí, když prohrajete, a můžete to soupeři vrátit v odvetě. Samozřejmě vše komplet v češtině a podpoříte českého autora. Cenovka okolo pětistovky je za mě taky v pohodě.

Pokud hledáte zajímavou hru pro dva, máte rádi deckbuilding, rádi spolu bojujete a nemáte čas na dlouhé hry, rozhodně hru doporučuji alespoň vyzkoušet. 

Počet hráčů: : 2
Doporučený věk : od 8 let
Herní doba : 30 minut
Čeština : v balení hry
Vydavatelé: : Jiří Hunyady – stránky hry
Autoři: : Jiří Hunyady
Originální název :
Rok vydání : 2023
Orientační cena : 550,-