C. S. Pacat: Úsvit temna

Starý magický svět už neexistuje, všichni hrdinové jsou mrtví a veškeré bitvy proti temnotě zapomenuté. Odkaz dávných časů udržují už jenom Správcové, členové tajného řádu, kteří přísahali, že nedopustí, aby se Temný král někdy znovu ujal vlády nad lidstvem.

Will Kempen si už ani nepamatuje, jaké to bylo, cítit se někde v bezpečí. Od brutální vraždy své matky před několika měsíci neustále utíká a snaží se zahladit za sebou veškeré stopy. Jenže jeho pronásledovatelé jsou vytrvalí a Will je pouze teenager bez přátel a bez prostředků, Simonovi muži ho proto nakonec dostihnou v londýnských docích. Will netuší, proč někdo tak bohatý a vysoce postavený, jako je Simon Crenshaw, vynakládá tolik prostředků na to, aby dopadl jednoho bezvýznamného kluka, ale po nečekaném sledu událostí se dostane na místo, kde může získat odpovědi.

Po dramatickém setkání s Violet, dívkou skrývající nečekané schopnosti, a s Justicem, tajemným rytířem v bílém, který jako by vypadl ze starých legend, se před ním otevírá síň Správců a také svět plný dávných křivd a prokletí. Tady se dozvídá o posledním zoufalém boji světla proti rozpínající se temnotě. O porážce Temného krále i hrozbě jeho návratu, o který usiluje Simon a jeho kult oddaných přisluhovačů. A je to právě Will, ke komu se upírají naděje Správců, kdo má sehrát rozhodující úlohu v chystané bitvě proti silám snažícím se nastolit nový řád. Bude se tak nakonec muset postavit i nelítostnému Jamesovi, bývalé pravé ruce Temného krále, kterého se již povedlo přivést zpátky k životu.

Úsvit temna se řadí mezi knihy, které nejvíce oceníte až po druhém přečtení. Dlouho se totiž tváří jako hodně stereotypní příběh o zdánlivě obyčejném osiřelém chlapci, který je ale ve skutečnosti dědicem prastaré magické linie a jedinou nadějí sil dobra v boji proti odvěkému zlu. Má v sobě elementy z Harryho Pottera, ale třeba i z Pána prstenů a hlavně na začátku opravdu působí nepříjemně známě a nudně. Takové knížky se už dnes moc nevydávají, protože se jich čtenáři dávno nabažili. V čem je tedy tahle jiná? V tom, že na posledních několika desítkách stran mistrně převrací celý předchozí děj naruby.

C. S. Pacat patří mezi mé oblíbené autory. Nepochybovala jsem proto, že i tentokrát vytvoří něco typicky svého a nečekaného. Musím ale přiznat, že při prvním čtení příběh skutečně pokoušel moji trpělivost. Děj je zasazen do Anglie v období vlády krále Jiřího, dobové reálie se tu potkávají s fantasy elementy v poměrně složitém propletenci. Zpočátku toho autor hodně představuje a vysvětluje, vyprávění se proto posouvá dopředu jen pomalu. Úsvit temna se ale naštěstí může opřít o příjemně přímočarý styl psaní a hlavně o skvělé postavy.

Střídá se tu několik úhlů pohledu, největší pozornost se ale přirozeně upírá na Willa, Jamese a Violet. Tematicky se kniha točí především kolem otázek předurčenosti a možnosti zvolit si vlastní osud bez ohledu na to, odkud pocházíte. Snad neprozradím příliš, když řeknu, že každý z ústřední trojice prodělá nakonec opravdu velký charakterový vývoj a není dobré věřit všemu, co se vám svým chováním snaží namluvit. Nevyplatí se ani vytvořit si příliš blízký vztah k vedlejším postavám, protože zvlášť ke konci začíná být děj opravdu drsný a nelítostný.

Milovníci romantiky musí být obzvlášť trpěliví. C. S. Pacat se totiž i v Úsvitu temna drží své osvědčené tradice, kdy všechno maximálně protahuje, náznaky a jiskření mezi Willem a Jamesem tady ale rozhodně jsou.

Úsvit temna zkrátka vyžaduje od čtenářů určitou dávku trpělivosti. Někdo může (a snad i oprávněně) namítat, že prakticky celá kniha slouží jenom jako jeden dlouhý úvod k posledním několika kapitolám, kde se střídá jeden dějový zvrat za druhým. Já jsem ale z výsledku, i přes určité počáteční zklamání, nadšená a nemůžu se dočkat pokračování.

Vydalo: Yoli, 2023
Originální název: Dark Rise
Překlad: Anna Vrbová