P. Djèlí Clark: Vládce džinů

P. Djèlí Clark, držitel několika prestižních ocenění za krátké povídky a novely, nyní otevírá svoji steampunkovou Káhiru širokému okruhu čtenářů v románovém debutu Vládce džinů.

Káhira, rok 1912. Agentka Fátima el-Šárawi, zvláštní vyšetřovatelka egyptského Ministerstva alchymie, kouzel a nadpřirozených entit, má před sebou složitý úkol. Někdo zavraždil představitele tajného bratrstva dedikovaného al-Džáhizovi, záhadnému mystikovi, který před lety změnil chod historie, když odkryl závoj mezi světy a pomohl nastolit nový věk džinů a magie. Stal se z něj nejslavnější muž novodobé historie, ale také nejtajemnější, jelikož krátce po svém činu beze stopy zmizel. Jeho zásluhou se nicméně z Egypta stala skutečná velmoc s aspirací ovlivňovat světovou politiku a diplomacii. Svědčí o tom i chystaný mírový kongres pořádaný egyptským králem, který má za cíl snížit napětí v Evropě a zabránit vypuknutí velké války.

Fátima to tedy nebude mít při vyšetřování vůbec snadné. Obětí je mnoho a většina z nich jsou Angličané v čele s vlivným podnikatelem, jehož vášní bylo shromažďování všech předmětů spjatých s al-Džáhizem. Fátima tedy musí postupovat rychle, ale zároveň opatrně. Patří navíc mezi jednu z mála žen mezi vyšetřovateli, a všichni se tudíž na její výsledky zaměřují zvlášť podrobně. I proto se nejraději spoléhá sama na sebe a přijímá pomoc tak nanejvýš od své přítelkyně Siti. Jenže tentokrát to je jiné a k Fátimě je proti její vůli přidělena mladá agentka Hadía. Případ tedy nezačíná vůbec slibně a vše ještě nabere na obrátkách ve chvíli, kdy se hlavním podezřelým stává maskovaný muž prohlašující se za al-Džáhize. Je možné, že se skutečně vrátil? A o co mu jde?

Vládci džinů předcházejí dvě povídky a jedna novela zasazené do stejného prostředí. Obě povídky jsou v angličtině volně dostupné na stránkách Tor.com (zde a zde). Román funguje zcela samostatně, znalost předešlých příběhů k jeho pochopení není vůbec nutná, přesto obě povídky doporučuji, povedly se totiž možná lépe než samotný román. Clark v něm sice zdařile mixuje žánry, celé to připomíná spíše urban fantasy s detektivní zápletkou v duchu Řek Londýna než klasickou fantasy a podařilo se mu také vystavět ve všech směrech fascinující svět inspirovaný steampunkem a blízkovýchodní mytologií. V čem ovšem kniha trochu pokulhává, jsou postavy a děj.

Prostředí alternativní Káhiry, kde se tradiční kultura, náboženství, jídlo a styl oblékání mísí s moderními výdobytky techniky, jako jsou vzdušné tramvaje, vzducholodě a plechoví služebníci, a kde se po ulicích kromě lidí běžně procházejí džinové a další podivné bytosti, se autorovi skutečně povedlo vykreslit tak živě a přesvědčivě, že má čtenář pocit, jako by se ocitl přímo v ulicích tohohle hlučného velkoměsta překypujícího životem. Co se týče alternativní historie, všechno tady dává perfektní smysl. Egypt zásluhou džinů získal nevídanou převahu a dokázal se během několika desetiletí hravě vyrovnat svým bývalým kolonizátorům a vytvořit i mnohem tolerantnější společnost, která ale zároveň není bez chyb a stále se vyrovnává s palčivými otázkami rasismu, chudoby a nerovného postavení žen.

Své o tom ví i Fátima, která musí neustále všem dokazovat svoji cenu, a možná i proto se obléká v západním stylu, do skvěle padnoucích mužských obleků. Jejím protikladem je potom v mnoha ohledech Hadía, se svými hidžáby a ortodoxněji pojatým pohledem na náboženství. A do třetice dostává v knize velký prostor také Siti, Fátimina přítelkyně a kněžka věrná prastaré bohyni Hathor.

Právě různé pohledy na víru a pojetí magie přidávají Vládci džinů na komplexnosti. Výborné a nezvyklé je také to, že ústředními postavami je trojice žen. Naneštěstí Fátima jako hlavní hrdinka nedokáže úplně zaujmout a zvlášť iritující je její naprostá nekompetentnost při vyšetřování. Samotná detektivní zápletka se zpočátku rozjíždí slibně, ale identita pachatele se dá snadno odhadnout dopředu, děj příliš nedrží pohromadě, postrádá napětí i překvapivé momenty a závěr až příliš spoléhá na velkolepé akční scény.

Přesto bych Vládce džinů ke čtení určitě doporučila. Kniha má neopakovatelnou atmosféru, je zasazena do nezvyklého prostředí, soustředí se na queer ženské hrdinky a nebojí se sociálního komentáře. Na autorovi je jen zkrátka poznat, že s delší vyprávěcí formou nemá tolik zkušeností a víc mu sedí kratší příběhy.

Originální název: A Master of Djinn
Vydal: Host, 2022
Překlad: Jakub Němeček