Kateřina Brabcová: Sopka

Dva bratři. Jedna unesená princezna. Jeden neuvěřitelný plán na zbohatnutí. To zní jako začátek skvělého dobrodružství, nebo naprosté katastrofy. Co z toho je Sopka?

Nevlastní bratři Etien a Jeff žijí v jižní části Avónie, kterou tvrdě ovládají místní knížata. Etien se snaží pilně pracovat, ale nikdo nechce moc platit a životní náklady dosahují astrononických výšin. Jeff se naopak snaží vydělat peníze ne příliš legálními a bezpečnými způsoby. Okrádaní knížat a drobné podvody mu vůbec nejsou cizí. Oba bratři přes své rozdílné názory drží pevně při sobě a sní o lepším životě v severní části Avónie.

Všechno se změní, když se náhodou dozvědí o únosu princezny Violet, jediné dcery a dědičky krále Kornelia. Jeff navrhne Etienovi geniální plán na její záchranu, což by znamenalo, že by mohli získat bohatství a začít nové životy, na novém místě, kde šlechta dodržuje zákony vydané králem a obyvatelé nemusí platit nekřesťanské daně. Na své straně mají drobnou strategickou výhodu. Jeff ovládá jistý druh magie.

Hlavní hrdinové Etiene a Jeff jsou přibližně šestnáctiletí teenageři, ale celý příběh se netočí pouze okolo bratrů. Brzy se na scéně objeví zámecká uklízečka Casey, která po smrti své opatrovnice také sní o jiném životě. Princezna Violet možná má víc fyzického bohatství, ale ani její a králův život není procházka růžovým sadem. Tahle pestrá skupinka mladých lidí se stala hlavními postavami Sopky. Jejich protihráči jsou nebezpeční Černí jezdci. Kromě záchrany princezny se brzy rozjede i pátrání po tajemných Sopečných lidech, kteří by měli být podle starých příběhů obdařeni magickými schopnostmi.

Prvotina Kateřiny Brabcové balancuje na pomezí dobrodružného románu pro děti a fantasy. Hlavní hrdinové jsou sice teenageři, ale svým zpracováním a jistou naivitou je román Sopka vhodnější pro mnohem mladší čtenáře. Ti se nebudou pozastavovat nad neuvěřitelnými rozhodnutími postav, zbytečně komplikovanými snahami hlavních záporáků, ani nad problémy, které se vyřeší zdánlivě samy, bez přičinění hlavních hrdinů. O použití oblíbených klišé raději nemluvit.

Sopka se čte příjemně, ale v současné nabídce knih pro děti a mládež nepředstavuje nic výjimečného. Přesto dokáže na několik hodin zaujmout a přenést čtenáře do pohádkového světa, kde hlavní hrdinové sní o lepším světě a pohodovější budoucnosti.

Vydala: Pointa, 2021
Obálka: Jiří Dvorský
Počet stran: 312